Mavcom laksanakan Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang ukur prestasi lapangan terbang, syarikat penerbangan | DagangNews Skip to main content

Mavcom laksanakan Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang ukur prestasi lapangan terbang, syarikat penerbangan

Mulai Mei 2024, Mavcom akan melaksanakan enam elemen kualiti perkhidmatan yang tertumpu pada masa beratur di pusat pemeriksaan penumpang utama di KLIA T1 dan T2. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews

KUALA LUMPUR 29 April - Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) melaksanakan rangka kerja Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang (QoS) yang mengukur prestasi lapangan terbang dan syarikat penerbangan di negara ini.

 

Sebelum ini, rangka kerja QoS telah dilaksanakan di Terminal 1 (T1) Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) dan Terminal 2 (T2) sejak September 2018.

 

Pengerusi Eksekutif Mavcom Datuk Seri Saripuddin Kasim berkata rangka kerja QoS Lapangan Terbang meningkatkan pengalaman penerbangan untuk pengguna lapangan terbang.

 

"Suruhanjaya itu juga mengambil langkah proaktif untuk memastikan ketelusan dan penambahbaikan berterusan melalui pengenalan halaman prestasi syarikat penerbangan dan lapangan terbang di laman webnya," kata Saripuddin pada taklimat media di sini hari ini.

 

 

Datuk Seri Saripuddin Kasim
                Datuk Seri Saripuddin Kasim

 

 

"Halaman prestasi ini menandakan ketelusan yang dipertingkatkan tanpa sektor penerbangan kami. Ini akan memberi kuasa kepada penumpang untuk membuat pilihan termaklum sambil pada masa yang sama memacu syarikat penerbangan dan lapangan terbang untuk meningkatkan standard perkhidmatan mereka secara konsisten,"

 

Pengarah hal ehwal pengguna dan awam Mavcom Pushpalatha Subramaniam berkata rangka kerja itu menyediakan metrik prestasi penting kepada pihak berkepentingan penerbangan, termasuk prestasi tepat masa (OTP), pembatalan penerbangan dan kualiti perkhidmatan lapangan terbang untuk menggalakkan budaya akauntabiliti dan peningkatan perkhidmatan berterusan.

 

Pushpalatha berkata, keputusan prestasi lapangan terbang telah dibuat secara terbuka di laman web rasmi Mavcom dan tidak lama lagi keputusan prestasi syarikat penerbangan juga akan diumumkan.

 

Mulai Mei 2024, Mavcom akan melaksanakan enam elemen kualiti perkhidmatan yang tertumpu pada masa beratur di pusat pemeriksaan penumpang utama di KLIA T1 dan T2.

 

Ini termasuk carian keselamatan penumpang, masuk, keluar dan beratur pemindahan untuk imigresen, serta kastam masuk dan keluar.

 

 

mavcom

 

 

Mavcom berkata ia akan melaksanakan baki dua elemen masa beratur di kaunter daftar masuk dan membiarkan kawasan ambil atau hantar tepi menjelang suku keempat tahun ini.

 

"Perkembangan ini mewakili penyempurnaan integrasi 28 elemen kualiti perkhidmatan yang terdiri daripada empat kategori kualiti perkhidmatan iaitu keselesaan dan kemudahan penumpang, masa beratur, aliran penumpang dan bagasi, serta kemudahan pengendali dan kakitangan di KLIA T1 dan T2," kata Saripuddin.

 

Setakat ini, Mavcom telah melaksanakan 20 daripada 28 elemen kualiti perkhidmatan untuk memastikan peningkatan berterusan dalam kualiti perkhidmatan untuk pengguna lapangan terbang termasuk keselesaan pelanggan dan menaik taraf tahap perkhidmatan yang diberikan kepada penumpang syarikat penerbangan dan perkhidmatan pengendalian bagasi di lapangan terbang.

 

Saripuddin berkata Mavcom akan melaksanakan Rangka Kerja QoS Lapangan Terbang di semua lapangan terbang antarabangsa dan domestik di Malaysia secara berperingkat.

 

Mavcom telah memulakan pelaksanaan rangka kerja di Lapangan Terbang Antarabangsa Kita Kinabalu dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi sejak Julai 2023.

 

 

KIA

 

 

Rangka kerja itu kini sedang dibangunkan untuk dilaksanakan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Lapangan Terbang Antarabangsa Miri dan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai.

 

Permulaan rangka kerja di ketiga-tiga lapangan terbang ini dirancang menjelang suku ketiga 2024.

 

"Memandangkan ciri unik setiap lapangan terbang, elemen kualiti perkhidmatan disesuaikan secara khusus untuk memenuhi keperluan berbeza setiap lokasi," kata Saripuddin.

 

Mavcom akan melaksanakan Rangka Kerja QoS Lapangan Terbang di lapangan terbang lain yang tinggal secara progresif sehingga 2027.

 

Ia berkata lapangan terbang yang dirancang untuk pembangunan pada suku keempat 2024 termasuk Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah atau Lapangan Terbang Subang, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (Kota Bharu), Lapangan Terbang Sibu dan Lapangan Terbang Bintulu.- DagangNews.com