DNeX kekal optimistik prospek masa depan, terutama pemulihan pasaran semikonduktor global | DagangNews Skip to main content

DNeX kekal optimistik prospek masa depan, terutama pemulihan pasaran semikonduktor global

Tan Sri Syed Zainal Abidin

KUALA LUMPUR 2 Mei - Walaupun mencatatkan keuntungan bersih terendah dalam tempoh tiga tahun, Dagang Nexchange Bhd (DNeX) kekal optimistik mengenai prospek masa depannya disokong oleh pemulihan pasaran semikonduktor global, harga minyak yang menggalakkan dan potensi kerjasama strategik.

 

Pengerusi Eksekutifnya Tan Sri Syed Zainal Abidin berkata DNeX akan meletakkan kedudukannya secara strategik dalam sektor baru muncul dan peluang yang berpotensi untuk memberikan nilai luar biasa untuk kumpulan itu, sambil memacu pertumbuhan.

 

“Mengimbas kembali 18 bulan yang lalu, adalah fakta yang tidak dapat disangkal bahawa, sebahagian besarnya disebabkan faktor luaran, prestasi kewangan kami tidak memenuhi jangkaan tinggi yang telah kami tetapkan untuk diri kami sendiri.

 

 

"Dengan itu, saya ingin menekankan semula keyakinan yang saya kongsikan bahawa hari yang lebih cerah akan tiba," katanya dalam laporan tahunan 2023 syarikat itu.

 

Selepas mengalami kerugian operasi sebanyak RM47.4 juta untuk bahagian teknologinya, DNeX percaya adalah penting untuk bersabar dan bersedia untuk merebut peluang semasa peningkatan yang dijangkakan, kerana permintaan dijangka pulih pada separuh kedua 2024 didorong oleh pemulihan peribadi permintaan komputer dan telefon pintar.

 

 

dnex

 

 

Selain itu, DNeX juga melihat peluang dalam menjangkakan pemulihan pasaran semikonduktor global, didorong oleh peningkatan permintaan untuk kecerdasan buatan (AI) dan pengkomputeran berprestasi tinggi atau HPC, ditambah dengan penstabilan permintaan dalam sektor utama.

 

“Pada masa yang sama, pelaburan besar kami dalam pembangunan sistem mikro-elektromekanikal dan fotonik silikon bersedia untuk membuahkan hasil yang positif dalam masa terdekat.

 

"Memandangkan permintaan untuk teknologi baru muncul ini terus meningkat secara berterusan, kami berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan peluang pertumbuhan yang didorong oleh lonjakan dalam AI, kenderaan elektrik dan teknologi perubatan termaju," katanya.

 

Syed Zainal berkata DNeX kini sedang menjalani ujian dan kelayakan produk dengan pelanggan globalnya sebagai usaha untuk menangkap peluang, disokong oleh pengembangan kapasiti Silterra Malaysia Sdn Bhd.

 

DNeX telah memperoleh 60% kepentingan dalam Silterra daripada Khazanah Nasional Bhd pada harga 163.8 juta.

 

 

Silterra

 

 

Sementara itu, memandangkan segmen tenaganya sangat bergantung pada harga minyak yang turun naik, harga minyak yang menggalakkan yang berterusan dijangka memberikan kestabilan bagi operasinya di gugusan Anasuria di Laut Utara.

 

DNeX berkata ia menjangkakan harga minyak mentah Brent akan purata AS$82 setong pada 2024 dan AS$79 setong pada 2025.

 

"Memandangkan status kami sebagai pengendali kos rendah, keuntungan kekal boleh dilaksanakan selagi harga minyak mentah kekal melebihi AS$60 setong," tambahnya.

 

Kumpulan itu menyatakan bahawa ia juga akan bekerjasama dengan anak syarikatnya yang dimiliki 90%, Ping Petroleum Sdn Bhd, untuk memacu kemajuan dalam usahanya yang berpangkalan di United Kingdom, terutamanya untuk pembangunan bidang Avalon dan Fyne.

 

Syed Zainal kemudian menyatakan bahawa Dnex telah memperoleh tiga kontrak perkongsian pengeluaran, iaitu, untuk Kluster Meranti, Kluster A dan Abu, dengan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) di bawah Pusingan Bidaan Malaysia 2022 (MBR 2022), melalui Ping.

 

Oleh itu, keutamaan utama DNeX adalah untuk mengaktifkan semula Kluster Abu, di mana ia memegang kepentingan 100%, di mana ia dijangka memulakan pengeluaran pada awal 2025 dengan volum 2,500 tong sehari.

 

Setelah selesai, kumpulan itu akan meneruskan rancangan pembangunan untuk kelompok Meranti.

 

“Walaupun bidang ini akan mengambil masa dan pelaburan yang besar untuk dibangunkan dan diwangkan, ia menawarkan potensi peningkatan yang kukuh dan, yang paling penting, membolehkan kami menumpukan perniagaan kami dalam pasaran yang lebih menguntungkan yang berorientasikan pertumbuhan dalam sektor minyak dan gas.

 

“Kami juga telah mengemukakan bidaan lanjut untuk lebih banyak bidang Malaysia sebagai sebahagian daripada Petronas MBR+ pada suku keenam tempoh dalam tinjauan, dengan pemberian tender ini dijangka diumumkan pada separuh kedua 2024,” tambahnya.

 

 

OGPC Sdn Bhd

 

 

DNeX juga meramalkan peluang untuk OGPC Sdn Bhd, kerana Petronas menyasarkan untuk mengekalkan dan mengembangkan pengeluaran minyak dan gas Malaysia kepada dua juta tong bersamaan minyak sehari menjelang 2025.

 

Oleh itu, OGPC akan meneruskan untuk meneruskan pelbagai penyelenggaraan am dan tender penyelenggaraan saluran paip.

 

Bagi bahagian teknologi maklumat (IT), DNeX berkata ia sedang giat mengembangkan kerjasamanya sebagai usaha memperkukuh keupayaannya untuk menyediakan penyelesaian IT hujung ke hujung.

 

Kumpulan itu juga akan mengembangkan saluran paip projek IT berskala besar dalam sektor awam dan swasta, di dalam dan di luar negara.

 

“Kami sentiasa memerhatikan penekanan berterusan kerajaan Malaysia untuk mendigitalkan perkhidmatannya dan mengguna pakai sistem moden.

 

“Sebagai satu daripada beberapa syarikat tempatan yang dilengkapi dengan pengalaman dan infrastruktur yang diperlukan, kami bersedia untuk memanfaatkan kepakaran kami dan menjalinkan hubungan untuk membida projek transformasi digital merentas pelbagai kementerian kerajaan,” katanya.

 

Dnex juga menantikan peluang kerjasama dengan rakan kongsi dari China dan Arab Saudi, Zhongheguoji Construction Group dan Ajlan & Bros Holding Group, khususnya di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara.

 

 

iktisad

 

 

Syed Zainal berkata, pihaknya sedang giat berusaha untuk meneruskan perkongsian DNeX dengan Ajlan dan memanfaatkan rancangan pembangunan Arab Saudi.

 

"Secara serentak akan meletakkan DNeX sebagai pemain antarabangsa dalam IT dan membuka pintu kepada lebih banyak peluang "lautan biru" di hadapan," kata beliau. - DagangNews.com