Leow Thang Fong dilantik sebagai CEO South Malaysia Industries selepas AGM tolak pelantikan semulanya sebagai ED | DagangNews Skip to main content

Leow Thang Fong dilantik sebagai CEO South Malaysia Industries selepas AGM tolak pelantikan semulanya sebagai ED

KUALA LUMPUR 3 Mei - South Malaysia Industries Bhd (SMI) melantik Leow Thang Fong sebagai ketua pegawai eksekutif baharunya, berkuat kuasa 1 Mei, dua bulan selepas sekumpulan pemegang saham menolaknya daripada dilantik semula sebagai pengarah eksekutif pada mesyuarat agung tahunan (AGM).

 

Semasa AGM, 93 pemegang saham dengan 56.75 juta saham (atau 48.78% daripada saham yang diundi) menyokong pemilihan semula Leow sebagai pengarah.

 

Bagaimanapun, enam pemegang saham yang memegang 59.59 juta saham (51.2% daripada saham yang diundi) mengundi menentang usul itu. Ia adalah antara lima daripada tujuh usul yang ditolak pada AGM, menurut pemakluman SMI di Bursa Malaysia.

 

Jumlah asas saham SMI berjumlah 209.94 juta saham.

 

Hanya dua resolusi yang diluluskan oleh pemegang saham ialah usul untuk melantik semula juruaudit luar SMI, Tetuan UHY serta melantik semula pengerusi bukan eksekutifnya, Datuk Dr Abdullah Sepien.

 

 

Datuk Dr Abdullah Sepien
    Datuk Dr Abdullah Sepien

 

 

Antara usul lain yang ditolak pada AGM ialah pembayaran yuran dan faedah pengarah bukan eksekutif, pemberian kuasa untuk menerbitkan saham baharu, serta penepian hak pendahuluan dalam kalangan pemegang saham sedia ada ke atas saham dan sekuriti baharu.

 

Turut ditolak ialah usul yang difailkan oleh pemegang saham, Honsin Apparel Sdn Bhd, untuk menangguhkan AGM sehingga pelupusan saman yang difailkan oleh Honsin terhadap syarikat itu.

 

Selain Abdullah Sepien, lembaga pengarah SMI terdiri daripada 3 lagi pengarah bebas bukan eksekutif iaitu Datuk Zainuddin Yahya, Latifah Abdul Latiff dan Datuk Seri Mohd Mokhtar Mohd Shariff.

 

Leow, 74, yang mempunyai latar belakang dalam pengauditan dan telah berkhidmat sebagai pengarah eksekutif di SMI selama hampir 30 tahun sejak September 1994, juga mempunyai kepentingan 1.15% dalam SMI.

 

Beliau sebelum ini berkhidmat di Chartered Merchant Bankers Malaysia Bhd serta di Asian Pac Holdings Bhd.

 

Asian Pac, yang disenaraikan di Bursa Malaysia, adalah pemegang saham terbesar SMI dengan 2.25% kepentingan langsung dan 9.3% tidak langsung. Mah Sau Cheong, yang merupakan pemegang saham tunggal terbesar PAC Asia dengan 32% kepentingan, juga memiliki 7.65% kepentingan langsung dalam SMI.

 

Honsin Apparel, yang memegang 7.5% dalam SMI, dimiliki sepenuhnya oleh Techbase Industries Bhd (dahulunya Prolexus Bhd), yang seterusnya 17.72% dikawal oleh YB Ventures Bhd melalui Yi-Lai Industry Bhd dan Yi-Lai Marketing Sdn Bhd.

 

Techbase Industries juga memiliki 51.91% kepentingan dalam HIQ Media, dan HIQ Media memegang 2.53% kepentingan dalam SMI. Secara kolektif, Honsin Apparel dan HIQ Media memiliki 10.01% kepentingan dalam SMI.

 

Honsin telah berusaha untuk memecat lembaga pengarah SMI melalui mesyuarat agung luar biasa (EGM) tahun lepas, yang tidak menjadi kenyataan kerana kedua-dua pihak kemudiannya terlibat dalam beberapa siri `pertempuran' undang-undang.

 

 

Datuk Au Yee Boon
          Datuk Au Yee Boon

 

 

Pada Mac 2023, SMI telah mengadu kepada Suruhanjaya Sekuriti bahawa pengarah eksekutif YB Ventures dan Techbase Industries Datuk Au Yee Boon dan orang yang bertindak secara bersama (PAC) telah didakwa mengumpul lebih daripada 33% kepentingan (dalam SMI) tanpa membuat tawaran am mandatori. (MGO).

 

Pada Mac tahun ini, SMI memfailkan semakan kehakiman untuk memaksa SC membuat keputusan mengenai aduannya, yang mana pengawal selia berkata ia telah bertindak ke atasnya dan memaklumkannya kepada SMI baru-baru ini pada Januari.

 

Sebagai tindak balas, SMI mendedahkan bahawa SC, dalam suratnya kepada kumpulan itu pada Disember tahun lepas, berkata penemuannya “tidak sama dengan keputusan SC yang terbuka kepada permohonan semakan menurut Seksyen 364 CMSA (Pasaran Modal dan Akta Perkhidmatan 2007)”.

 

SMI terlibat dalam pengurusan tempat letak kereta dan pembangunan hartanah. Ia juga mengeluarkan pelbagai wayar.

 

 

Menara SMI

 

 

Pada akhir Disember, SMI mempunyai wang tunai dan baki bank sebanyak RM9.76 juta, dengan pinjaman jangka pendek dan panjang masing-masing RM8.9 juta dan RM6.48 juta. Ia mempunyai jumlah aset bernilai RM154.61 juta, 59% atau RM90.58 juta adalah hartanah pelaburan.

 

Kumpulan itu memiliki Menara SMI, sebuah menara pejabat 15 tingkat yang terletak di sepanjang Lorong P Ramlee di sini. Ia juga memiliki dan mengendalikan 2,230 ruang letak kereta di Dataran Kelana dan 1,227 ruang letak kereta di taman Korporat Zenith di Kelana Jaya. - DagangNews.com