Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé dilancarkan di Malaysia berharga RM518,888 tanpa insurans | DagangNews Skip to main content

Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé dilancarkan di Malaysia berharga RM518,888 tanpa insurans

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 Mei - Mercedes-Benz Malaysia hari ini memperkenalkan Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé baharu, meneruskan tradisi lama kereta sporty dan elegan.

 

Menampilkan gabungan sempurna inovasi konsep dan teknikal daripada C-Class dan E-Class, coupé dua pintu memancarkan kehadiran yang berkuasa dan keanggunan abadi.

 

Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé dijual pada harga RM518,888 (termasuk 10% ST) di Semenanjung Malaysia. Harga di atas jalan, tanpa insurans.

 

 

CLE

 

 

CLE Coupé baharu merangkumi kenyataan emosi dari setiap perspektif. Dua pintu yang sporty dan elegan menyatukan perkadaran tipikal coupé dengan bahasa reka bentuk moden Mercedes-Benz, yang jiwa estetiknya dibentuk oleh falsafah reka bentuk Sensual Purity.

 

Ini mencipta penampilan arca untuk CLE Coupé, yang dicirikan oleh permukaan yang mengalir dengan peralihan yang lancar. Tepi badan berbentuk tersendiri menstrukturkan isipadu kuat di dinding sisi. Barisan watak ini bermula dari lampu depan ke cermin luar dan dari lampu belakang ke pemegang pintu. Ia menekankan perkadaran sporty dan gerbang roda yang berkuasa.

 

Bahagian hadapan yang condong ke hadapan secara beransur-ansur (“hidung jerung”) dengan bonet slung rendah, Digital Light rata dengan lampu hadapan fungsi tayangan dengan reka bentuk yang unik dan gril radiator yang tersendiri memastikan penampilan yang sangat atletik namun sangat elegan.

 

 

CLE

 

 

Dengan Digital Light pemandu menikmati keadaan pencahayaan yang cemerlang. Sistem HD berfungsi seperti projektor dan bertindak balas kepada perubahan keadaan lalu lintas, jalan raya atau cuaca dengan cahaya yang sentiasa dilaraskan.

 

Kubah kuasa berkontur kuat pada hud panjang merujuk kepada enjin berkuasa dengan sehingga enam silinder. Seperti biasa untuk coupé, gril radiator mempunyai louvre tunggal dalam warna hitam berkilat tinggi. Di belakangnya memancarkan jeriji dalam rupa krom tiga dimensi yang baru direka bentuk dengan corak Mercedes-Benz.

 

Bahagian luar barisan AMG didatangkan dengan Pakej Malam yang mempamerkan elemen reka bentuk hitam ekspresif yang meningkatkan kenderaan di bahagian luar. Ini termasuk perumah cermin luaran, jalur pemangkasan tali pinggang dan sekeliling tingkap sisi.

 

 

CLE

 

 

Tingkap berwarna dan roda aloi ringan berbilang jejari AMG 19-inci melengkapkan penampilan individu yang sporty. Kenderaan itu dilengkapi dengan bumbung matahari gelongsor panoramik, Pakej Bantuan Memandu Plus, pencahayaan ambien dengan unjuran logo jenama, dan Adaptive Highbeam Assist Plus.

 

Tayar belakang stereng sendiri dengan pelarasan sudut stereng sehingga 2.5° memberikan tunggangan yang lebih tangkas dan stabil.

 

Dalaman

Reka bentuk dalaman CLE Coupé baharu menetapkan standard baharu, meletakkan pemandu di hadapan tumpuannya. Di dalam kokpit, perhatian segera diberikan kepada paparan instrumen digital penuh 12.3 inci yang menarik, berdiri bebas, dan paparan tengah 11.9 inci, direka dalam format potret mesra pengguna.

 

 

CLE

 

CLE

 

 

Dicipta dengan perincian yang teliti, paparan tengah muncul dengan lancar dari konsol tengah hadapan, dihiasi dengan kemasan rupa fabrik campuran yang canggih beraksen dengan kesan logam. Diletakkan pada cerun enam darjah ke arah tempat duduk pemandu, ia bukan sahaja meningkatkan keterlihatan tetapi juga mencipta dinamik visual yang menawan. Orientasi menegak ini bukan sahaja memancarkan rasa kemodenan tetapi juga mengukuhkan intipati sporty dan pendekatan berpusatkan pemandu Coupé.

 

Lebih meningkatkan pengalaman mewah, bahagian dalamannya menampilkan kulit buatan manusia ARTICO dalam rupa nappa menghiasi panel instrumen dan tali pinggang, memancarkan kehalusan dan keanggunan.

 

Sorotan lain termasuk stereng sukan pelbagai fungsi dalam kulit nappa dan tempat duduk hadapan baharu yang dibangunkan secara eksklusif untuk CLE. Ia menampilkan reka bentuk tempat duduk sukan avant-garde dengan sandaran kepala bersepadu dalam upholsteri kulit.

 

 

CLE

 

 

Penampilan tempat duduk integral yang sporty bagi tempat duduk berbilang kontur baharu mengukuhkan reka bentuk yang dikurangkan dengan bentuk tiga dimensi yang lancar pada panel instrumen dan di pintu - memberikan bahagian dalam cahaya visual tambahan.

 

Tempat duduk hadapan termasuk tempat duduk hadapan beriklim dengan pemanasan tempat duduk dan pengudaraan tempat duduk serta sokongan lumbar empat hala elektro-pneumatik. Fungsi memori boleh digunakan untuk menyimpan tetapan tempat duduk pemandu individu untuk sehingga tiga orang.

 

Fungsi baharu, Easy-Entry memastikan akses mudah ke bahagian belakang. Tempat duduk hadapan tidak dikunci dengan tuil, tetapi dengan gelung elegan yang diperbuat daripada kulit Nappa. Ia terletak dengan mudah di tepi atas sandaran belakang.

 

Sesiapa sahaja yang tidak memasang tali pinggang keledar serta-merta selepas menaiki pesawat boleh mengaktifkan semula pengumpan tali pinggang keledar melalui butang pada paparan tengah atau hanya dengan membuka dan menutup pintu sekali lagi.

 

 

CLE

 

 

Selain itu, CLE Coupé ialah salah satu kenderaan Mercedes-Benz pertama dengan amaran yang dioptimumkan jika tali pinggang keledar tidak diikat. Sistem ini hanya bertindak balas kepada tempat duduk di mana seseorang yang belum memasang tali pinggang keledar sebenarnya sedang duduk.

 

Dengan konsep dimensinya - khususnya jarak roda 25 milimeter lebih panjang - CLE Coupé menawarkan lebih banyak ruang daripada C-Class Coupé. Penumpang belakang khususnya mendapat manfaat daripada 10 milimeter lebih ruang kepala, 19 milimeter lebih ruang bahu dan siku dan 72 milimeter lebih ruang lutut.

 

CLE Coupé didatangkan dengan generasi ketiga sistem infotainmen MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ini menjadikan dua pintu sporty sebagai coupé paling pintar dengan bintang. Ia mencapai dimensi baharu pemperibadian dan interaksi.

 

Pembantu Dalaman MBUX menyokong operasi dengan memberi respons kepada bahasa badan yang memberikan kemudahan penggunaan tanpa sentuh, termasuk pergerakan tangan yang semula jadi dan aktif serta pengecaman penghuni yang pintar.

 

 

CLE

 

 

Sistem bunyi sekeliling 3D Burmester® mencipta pengalaman muzik yang sangat individu dan mengasyikkan dengan Dolby Atmos dekat dengan telinga. Sistem bunyi premium mempunyai sejumlah 17 pembesar suara.

 

CLE Coupé dilengkapi dengan Pakej Bantuan Memandu Plus, Bantuan Jarak Aktif Distronik, Bantuan Menjaga Lorong Aktif, Bantuan Stereng Aktif. Selain itu, pakej Parking dengan Memory Parking Assist, Active Parking Assist dengan Parktronic, kamera 360° dan perlindungan kenderaan Guard 360° juga disertakan. - DagangNews.com