Penarafan kebebasan akhbar Malaysia menjunam ke tangga 107 dalam penilaian pertama di bawah kerajaan Anwar | DagangNews Skip to main content

Penarafan kebebasan akhbar Malaysia menjunam ke tangga 107 dalam penilaian pertama di bawah kerajaan Anwar

KUALA LUMPUR 3 Mei - Malaysia mencatatkan kemerosotan rekod dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia tahunan, jatuh 34 anak tangga daripada tempat ke-73 tahun lepas kepada tangga ke-107.

 

Indeks tahunan oleh Reporters Without Borders (RSF), yang menyenaraikan kebebasan media dan kewartawanan di 180 negara, turut memberikan Malaysia skor 52.07 berbanding 62.83 tahun lalu.

 

 

Penarafan buruk ini boleh menjadi satu tamparan kepada pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan (PH) beliau yang selama ini berjanji untuk melakukan pembaharuan merangkumi kebebasan media tetapi dilihat sama saja seperti zaman BN.

 

 

iktisad

 

 

Sebaliknya, negara jiran Thailand meningkatkan kedudukannya daripada ke-106 kepada ke-87, menduduki tempat teratas di rantau Asean.

 

Indeks terbaru itu berdasarkan penilaian landskap media pada 2023, tahun yang menyaksikan tindakan diambil terhadap penulis blog dan media dalam talian, menjadikannya penilaian pertama kebebasan akhbar di bawah pemerintahan Anwar.

 

Indeks tahun lalu, berdasarkan peristiwa 2022, yang juga merupakan tahun pilihan raya, menyaksikan Malaysia mencapai kedudukan terbaiknya pada kedudukan ke-73 daripada tempat ke-113 pada tahun sebelumnya, meletakkannya di hadapan negara jiran Asean.

 

"Kerajaan mengenakan tekanan politik yang besar untuk menghalang media daripada menangani subjek sensitif atau mengkritik ahli politik dan pegawai kerajaan," kata RSF dalam nota yang mengiringi indeks terkini.

 

"Pihak berkuasa sedang memburu wartawan penyiasat, dan monarki adalah subjek yang sangat sensitif, begitu juga perbincangan mengenai kaum dan agama.

 

"Sebarang bentuk ulasan atau laporan yang dianggap kritikal terhadap monarki boleh mengakibatkan pendakwaan, yang membawa kepada penapisan diri yang meluas mengenai perkara itu. ," katanya dalam gambaran keseluruhan landskap media.

 

Laporan terbaharu dibuat ketika kerajaan terus menyekat laman web dan blog berita dan meminta platform media sosial untuk menghapuskan komen yang mengkritiknya.

 

 

mcmc

 

 

Awal tahun ini, Putrajaya mengakui membuat permintaan melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agar penyedia platform seperti TikTok memadamkan video tertentu.

 

Tidak lama selepas berkuasa pada November 2022, kerajaan mengancam TikTok kerana tidak berpuas hati dengan penggunaan meluasnya oleh penyokong pembangkang.

 

Platform lain seperti X, YouTube dan Facebook telah berulang kali menolak permintaan kerajaan untuk memadamkan kandungan, selaras dengan dasar mereka mengenai kebebasan bersuara.

 

Sejak dilantik sebagai menteri yang menjaga hal ehwal media, Fahmi Fadzil mendapat kritikan berhubung tindakan yang diambil terhadap media.

 

 

fahmi fadzil

 

 

Pada Jun tahun lalu, MalaysiaNow telah disekat selama 48 jam tanpa sebarang notis.

 

Laman web TV Pertiwi dan Utusan TV juga disekat, selain blog yang dikendalikan oleh bekas Ahli Parlimen Wee Choo Keong.

 

Tahun lepas, Wee telah diberi kebenaran untuk memfailkan semakan kehakiman terhadap SKMM kerana menyekat akses ke blognya.

 

2345

 

Siri tindakan itu mendorong RSF memberi amaran kepada Putrajaya terhadap tindakan keras kerajaan terhadap kebebasan bersuara.

 

"RSF sangat prihatin dengan gelombang penggantungan oleh pihak berkuasa Malaysia ini, tanpa sebarang penjelasan atau kawalan kehakiman, terhadap laman web berita yang mengkritik kerajaan," kata pengarah Biro Asia Pasifik RSF Cedric Alviani pada September lalu. - DagangNews.com