Pendapatan Texchem diunjur bertambah baik dibantu pemulihan jumlah jualan, faktor bermusim - RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Pendapatan Texchem diunjur bertambah baik dibantu pemulihan jumlah jualan, faktor bermusim - RHB Investment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Mei - RHB Investment mengunjurkan pendapatan Texchem Resources Bhd bertambah baik merentasi semua unit perniagaan berdasarkan pemulihan jumlah jualan dan faktor bermusim.

 

Katanya, walaupun keputusan kumpulan itu pada 1QFY24 tidak mencapai sasaran tetapi bahagaian kejuruteraan industri dan polimer menunjukkan petanda positif.

 

Firma penyelidikan itu berkata, bahagian kejuruteraan polimer dijangka terus memanfaatkan momentum pemulihan dalam kalangan pelanggan pemacu cakera keras (HDD) dan semikonduktor manakala pelanggan sains hayat perubatan dijangka berkembang dengan baik.

 

"Pemulihan kukuh bahagian perindustrian harus dikekalkan disebabkan pelarasan inventori pelanggan yang mudah dan menstabilkan harga bahan kimia.

 

"Pemulihan jumlah jualan dan pelaksanaan perniagaan margin tinggi baharu seharusnya memacu pengembangan margin dengan memanfaatkan operasi di kedua-dua bahagian," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, hasil suku pertama tahun ini meningkat 2.7% disebabkan pemulihan jumlah jualan daripada bahagian kejuruteraan perindustrian dan polimer, walaupun diimbangi oleh bahagian makanan dan restoran kesan sentimen pengguna yang lemah 

 

Margin pendapatan sebelum faedah, cukai, pelunasan dan susut nilai (EBITDA) menguncup 1.1 mata kepada 6.5% disebabkan oleh input dan kos operasi yang lebih tinggi daripada bahagian restoran, walaupun terdapat peningkatan margin dalam bahagian kejuruteraan industri dan polimer daripada jualan yang lebih tinggi, yang membawa kepada operasi.

 

Kesannya, kerugian teras suku pertama 2024 mengecil kepada RM1.3 juta (berbanding RM3.2 juta pada suku keempat 2023).

 

Firma penyelidikan itu berkata, walaupun tekanan kos input kekal untuk bahagian restoran, kerugian bahagian itu dijangka tidak akan meningkat, memandangkan faktor bermusim.

 

Katanya, skim gaji yang disemak untuk kakitangan awam dan penstrukturan semula akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh mendapat manfaat daripada pasaran.

 

"Bahagian makanan mungkin terus menghadapi cabaran berikutan langkah kawalan tukaran mata wang asing di Myanmar. Pengurusan merancang untuk merangsang permintaan tempatan untuk produknya dan mempelbagaikan rantaian bekalannya dari Myanmar untuk mengurangkan kesannya," katanya.

 

RHB Investment mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran RM1.44 sesaham. - DagangNews.com