Peningkatan PMI Pembuatan Malaysia diramal ambil masa lebih lama daripada jangkaan - PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Peningkatan PMI Pembuatan Malaysia diramal ambil masa lebih lama daripada jangkaan - PublicInvest

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 3 Mei - Peningkatan Indeks Pengurus Pembelian (PMI) Pembuatan S&P Global Malaysia diramal mengambil masa yang lebih lama daripada jangkaan asal, kata Public Investment Bank (PublicInvest).

 

Menurut firma penyelidikan itu, walaupun faktor luaran mempunyai impak negatif, PMI Pembuatan Malaysia yang berada di bawah ambang 50 mata pada April dipercayai mampu meningkat secara beransur-ansur.

 

"PMI pembuatan Malaysia menaik kepada 49.0 pada bulan April, peningkatan daripada 48.4 pada bulan Mac, menunjukkan penurunan yang diperlahankan dalam sektor pembuatan Malaysia.

 

"Data PMI yang terkini menyaksikan pertumbuhan KDNK pada kadar lebih baik berbanding dengan penutupan tahun 2023, sambil menunjukkan peningkatan sederhana dalam angka pengeluaran pembuatan rasmi tahun demi tahun," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Tambah Public Investment, jualan semikonduktor global mengalami peningkatan pada bulan Februari berbanding tahun sebelumnya, menunjukkan momentum pertumbuhan yang berterusan sejak pertengahan 2023. 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kekurangan pertumbuhan akibatkan PMI Pembuatan Malaysia kekal di bawah ambang 50 mata - TA Securities

 

Katanya, jangkaan positif untuk pasaran semikonduktor global pada tahun 2024 menjanjikan pemulihan yang kuat, memberi kesan yang positif kepada sektor pembuatan Malaysia dan industri semikonduktor secara keseluruhan. 

 

"Walau bagaimanapun, Malaysia rentan kepada turun naik ekonomi global, terutamanya dalam sektor elektronik dan semikonduktor. 

 

"Krisis Laut Merah dan pilihan raya utama di beberapa negara rakan dagang utama menambah kerumitan kepada dinamik perdagangan antarabangsa. 

 

"Walaupun terdapat risiko-risiko ini, dijangka peningkatan dalam eksport produk elektronik dan faktor-faktor positif lain boleh mengimbangi kesan negatif, dengan ramalan pertumbuhan eksport barang dan perkhidmatan Malaysia pada tahun 2024 sebanyak +5.4%. 

 

"IMF juga meramalkan peningkatan KDNK global sebanyak 3.2% untuk tahun 2023," jelas firma penyelidikan itu.- DagangNews.com