Ranhill Utilities muncul sebagai saham dengan momentum menaik, setelah catat lonjakan 93% pada 2023 | DagangNews Skip to main content

Ranhill Utilities muncul sebagai saham dengan momentum menaik, setelah catat lonjakan 93% pada 2023

KUALA LUMPUR 3 Mei - Ranhill Utilities Bhd muncul sebagai saham dengan momentum menaik dan berkemungkinan akan mengemudi lebih tinggi. Ketika pasaran dibuka pagi 3 Mei 2024, sahamnya menokok 1.77% menjadi RM1.15 sesaham.

 

Kaunter Ranhill mungkin menguji tahap rintangan seterusnya RM1.19 dan RM1.26 dalam tempoh terdekat.

 

Ranhill Utilities mencecah paras tertinggi 52 minggunya pada RM1.26 pada Januari berbanding rendah 52 sen pada Julai tahun lepas.

 

 

Pada tahun lalu, kaunter telah melonjak 93% yang menakjubkan!

 

Ini berlaku walaupun ketika syarikat utiliti air ini mencatatkan keputusan 4QFY23 di bawah jangkaan.

 

 

iktisad

 

 

Apa yang mengecewakan ialah ia mencatatkan kerugian teras sebanyak RM20.8 juta, selepas melupuskan aspek tertentu, terutamanya geran padanan daripada kerajaan berjumlah RM68.5 juta (80% pegangan efektif RM85.7 juta diterima).

 

Kehilangan pendapatan syarikat ini disebabkan terutamanya oleh kos penyelenggaraan air tidak terhasil (NRW) yang lebih tinggi daripada jangkaan.

 

Di bawah program Pengurangan NRW Kebangsaan, pengendali air negeri yang berjaya mencapai sasaran NRW pada tahun tersebut akan layak mendapat geran padanan bagi sebahagian daripada kos yang ditanggung (50% atau 75% bergantung kepada sasaran yang dicapai).

 

Ranhill nampaknya berjaya mencapai tahap NRW sebanyak 25% pada TK23, di bawah ambang untuk layak mendapat geran padanan sebanyak 50% daripada kos yang ditanggung untuk menjalankan kerja-kerja penambahbaikan NRW.

 

Pada asas suku ke suku, keuntungan bersih Ranhill meningkat lebih daripada dua kali ganda pada 4QFY23 disebabkan oleh geran kerajaan yang dinyatakan di atas dan sumbangan yang lebih tinggi daripada Ranhill Worley daripada kemajuan yang lebih besar bagi projek yang baru dicagarkan.

 

Namun begitu, kumpulan itu mencatatkan kerugian teras sebanyak RM50.7juta pada 4QFY23 berbanding keuntungan teras RM7.7juta pada 3QFY23, yang mungkin disebabkan oleh kos penyelenggaraan yang lebih tinggi untuk Ranhill SAJ.

 

 

iktisad

 

 

Keuntungan bersih 4QFY23 menjunam 65.8% YoY disebabkan oleh geran yang lebih rendah yang diterima dan kos penyelenggaraan NRW yang lebih tinggi.

 

Pada asas YTD, untung bersih FY23 susut 39.2% YoY berikutan kos elektrik yang lebih tinggi, kos penyelenggaraan NRW yang lebih tinggi dan pengiktirafan geran kerajaan yang lebih rendah berbanding tahun sebelumnya.

 

Ranhill Utilities kekal komited kepada objektifnya untuk mencapai kapasiti rawatan air, air sisa dan tebus guna sebanyak 3,000 pelepasan cecair minimum (MLD) menjelang 2027.

 

Syarikat itu juga menyasarkan untuk mencapai kapasiti penjanaan 1,000 megawatt dalam sektor tenaga.

 

Ia telah mengemukakan cadangan untuk melanjutkan perjanjian pembelian tenaga bagi Loji Janakuasa Teluk Salut, yang akan tamat tempoh pada 2029.

 

Ranhill berkata, selaras dengan strategi pertumbuhannya, syarikat itu telah memulakan inisiatif pengembangan yang ketara dalam kedua-dua sektor alam sekitar dan tenaga.

 

 

ranhill

 

 

Di Indonesia, ia bekerjasama dengan rakan kongsi strategik untuk menerajui projek 'Source-to-Tap', bertujuan untuk menyediakan air terawat ke empat wilayah.

 

Di Thailand, unitnya, AnuRAK, telah mengemukakan bidaan untuk menaik taraf loji rawatan sedia ada dan mewujudkan kemudahan baharu, memanfaatkan kepakaran Ranhill dalam rawatan air sisa.

 

Nampaknya pelabur yang membeli Ranhill Utilities akan menikmati bukan sahaja pendapatan daripada sektor domestik tetapi di rantau ini juga.- DagangNews.com

 

 

Analisis ini asalnya disiarkan di laman web firma broker saham xifu.my