Ahli perniagaan Lim Kok Boon diarah bayar penalti sivil RM1 juta dan RM142,500 kepada SC atas dakwaan dagangan orang dalam | DagangNews Skip to main content

Ahli perniagaan Lim Kok Boon diarah bayar penalti sivil RM1 juta dan RM142,500 kepada SC atas dakwaan dagangan orang dalam

KUALA LUMPUR 22 April - Mahkamah Tinggi (Bahagian Komersial) memerintahkan ahli perniagaan Datuk Lim Kok Boon membayar penalti sivil RM1 juta kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, selain membayar RM142,500 lagi untuk tiga kali ganda jumlah keuntungan dibuat oleh rakannya Cheah Mean Har selepas mendapati kedua-dua mereka bertanggungjawab atas dagangan orang dalam (insider trading).

 

Cheah diperintahkan membayar penalti sivil sebanyak RM500,000 sebagai tambahan kepada RM142,500 lagi untuk tiga kali pelepasan yang dibuat olehnya selepas didapati bertanggungjawab atas dagangan orang dalam.

 

Hakim Adlin Abdul Majid mendapati kedua-dua mereka bertanggungjawab atas dagangan orang dalam dan memerintahkan Kok Boon membayar kos global RM200,000 manakala Cheah membayar kos global RM30,000, menurut lapor The Edge.

 

 

 

 

Datuk Lim Kok Boon
                               Datuk Lim Kok Boon

 

 

Hakim Adlin bagaimanapun, tidak membenarkan permohonan lisan oleh peguam Kok Boon dan Cheah untuk penangguhan sementara keputusan sementara menunggu mereka memfailkan notis rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

 

“Mahkamah ini akan mempercepatkan perbicaraan penangguhan itu sebaik sahaja notis rayuan difailkan,” katanya.

 

Bayaran tiga kali disgorgement itu ditetapkan di bawah Seksyen 201(5) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA), manakala penalti sivil dikenakan di bawah Seksyen 188 CMSA.

 

Peguam Suruhanjaya Sekuriti Datuk Lim Chee Wee yang hadir bersama Kelvin Seah, membantah penangguhan keputusan itu sementara menunggu rayuan, kerana SC tidak boleh dihalang daripada mendedahkan penemuan ini oleh mahkamah.

 

Penahanan sementara itu diminta oleh peguam Kok Boon, Steven Thiru dan peguam Cheah, Jonathan Gerard.

 

 

wainuiomata

 

 

Hakim Adlin dalam mencari kedua-dua mereka yang bertanggungjawab untuk perdagangan orang dalam berkata mahkamah berpuas hati dengan imbangan kebarangkalian kerana mahkamah tidak percaya dakwaan Kok Boon yang dikatakan bahawa perbualannya dengan Cheah pada tempoh kritikal 25 hingga 27 September 2012, mungkin bukan sahaja berkaitan pembelian insurans.

 

Hakim juga mendapati Kok Boon dilihat menafikan hubungannya dengan Cheah, seorang ibu tunggal dan peniaga kereta semasa perbicaraan.

 

“Terdapat kekurangan ketelusan seolah-olah ada sesuatu yang disembunyikan dalam keterangan Kok Boon. Kok Boon tidak mendedahkan hubungannya dengan Cheah.

 

“Selain itu, tidak dipertikaikan Kok Boon mempunyai pengetahuan orang dalam secara langsung. Pada pandangan saya, perdagangan yang disangkal pertama dan kedua [antara 25 dan 27 Sept 2012] dan komunikasi antara mereka adalah untuk tujuan mendapatkan nasihat insurans perubatan. Pada pandangan saya, tidak mungkin perdagangan [saham] adalah kebetulan semata-mata,” kata hakim itu.

 

Kok Boon ialah ketua pegawai eksekutif dan pengarah eksekutif bukan bebas GW Plastics semasa tempoh kritikal urus niaga itu dan Cheah didakwa telah membeli 200,000 saham GW Plastic pada 25 Sept 2012 dan 150,000 GW Plastic saham dua hari kemudian.

 

 

irsyad


 

Pada masa itu, GW Plastic membuat pengumuman pada 28 Sept 2012, bahawa ia akan menggantung perdagangan sahamnya, dan pada 3 Okt 2012, GW Plastic memeterai perjanjian penjualan saham dengan Scientex Packaging Film Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Scientex Bhd, untuk pelupusan kepentingan ekuiti 100% GW Plastics dalam GW Plastics dan GW Packaging kepada Scientex Packaging dengan jumlah pertimbangan tunai RM238.2 juta.

 

Sebelum ini, dilaporkan Kok Boon telah menafikan dakwaan dagangan orang dalam berikutan saman yang difailkan oleh SC pada 2017 sambil menambah bahawa tuntutan itu adalah skandal, remeh, menyusahkan dan sebaliknya penyalahgunaan proses mahkamah.

 

SC memfailkan saman itu pada Sept 2017, mendakwa Kok Boon telah menyampaikan maklumat penting bukan awam kepada Cheah, yang kemudiannya didakwa membeli saham GW Plastics semasa memiliki maklumat itu. - DagangNews.com