Belanjawan Ramadan dipermudah, menjelang Aidilfitri | DagangNews Skip to main content

Belanjawan Ramadan dipermudah, menjelang Aidilfitri

Artikel disediakan oleh StashAway Malaysia

RAMADAN merupakan masa untuk menilai diri secara rohaniah, selain menambah baik dan meningkatkan pengabdian serta ibadah.

 

Walau bagaimanapun, Ramadan juga merupakan tempoh yang menyaksikan perbelanjaan meningkat disebabkan oleh perubahan dalam rutin harian, perhimpunan sosial dan semangat memberi.

 

Berikut ialah beberapa tip berstruktur untuk membantu pelanggan menjimatkan wang semasa Ramadan, disusun mengikut kategori tajuk kecil yang berkaitan:

 

1. Rancang Sebelum Ramadan

Tetapkan Belanjawan

Mulakan dengan menentukan bajet yang khusus untuk Ramadan. Faktorkan semua perbelanjaan yang dijangkakan, termasuk barangan runcit, iftar di luar, hadiah hari raya Aidilfitri, dan amal kebajikan. Belanjawan yang jelas membantu mengelakkan perbelanjaan berlebihan dan memastikan perbelanjaan adalah sejajar dengan matlamat kewangan anda.


Utamakan Perbelanjaan

Kenal pasti perkara yang paling penting. Perkara-perkara penting seperti makanan untuk berbuka puasa dan sahur hendaklah diutamakan, manakala perbelanjaan lain, seperti hiasan mewah, mungkin perlu dikurangkan.


Jejaki Perbelanjaan

Gunakan aplikasi belanjawan atau lembaran kerja (spreadsheet) mudah untuk memantau perbelanjaan anda sepanjang bulan Ramadan. Keterlihatan ini boleh membantu anda melaraskan tabiat perbelanjaan anda dalam masa nyata.

 

2. Barangan Runcit dan Perancangan Makanan

Belian Pukal dan Tawaran

Beli barangan yang tidak mudah rosak secara pukal sebelum Ramadan bermula dan ambil kesempatan daripada jualan sebelum Ramadan. Cari tawaran untuk beras, lentil, rempah ratus dan makanan ruji lain.



Rancang Makanan

Perancangan makan boleh mengurangkan pembaziran dan perbelanjaan berlebihan dengan ketara. Rancang juadah berbuka puasa dan sahur anda setiap minggu serta pastikan anda hanya membeli apa-apa yang anda perlukan.

 

Masak di Rumah

Menyediakan hidangan di rumah bukan sahaja lebih sihat malah lebih menjimatkan berbanding dengan makan di luar. Libatkan keluarga dalam memasak untuk menjadikannya sebagai aktiviti yang mengeratkan hubungan.

 

 

wainuiomata

 

 

3. Membeli-belah dengan Bijak Secara dalam Talian

Bandingkan Harga

Untuk barangan bukan makanan, bandingkan harga merentas platform dalam talian yang berbeza. Kadangkala, anda dapat menemukan perbezaan harga yang ketara untuk produk yang sama.

 

Gunakan Pulangan Tunai dan Kod Diskaun

Cari pilihan pulangan tunai dan gunakan kod diskaun semasa pembayaran. Banyak
laman web dan aplikasi menawarkan tawaran istimewa sempena Ramadan.

 

4. Memanfaatkan Diskaun dan Tawaran

Program Kesetiaan

Gunakan mata kesetiaan dan diskaun keahlian. Banyak peruncit menawarkan ganjaran istimewa Ramadan yang boleh ditebus untuk diskaun atau hadiah.

 

Membeli-belah Awal dan Di Luar Waktu Puncak

Beli hadiah hari raya pada awal bulan untuk mengelakkan kenaikan harga pada saat-saat akhir. Selain itu, membeli-belah semasa waktu luar puncak boleh membawa kepada penemuan tawaran yang lebih baik kerana kedai-kedai mungkin menawarkan harga istimewa untuk menarik pelanggan ketika jualan masih perlahan.


5. Zakat dan Sedekah

Rancang Zakat Anda

Ramadan ialah masa untuk memberi. Rancang zakat anda dan pemberian amal lain dengan lebih awal. Kadangkala, sumbangan secara langsung kepada mereka yang memerlukan boleh memberikan impak dan kos yang efektif berbanding dengan penggunaan perantara.
 

Hadiah dan Makanan DIY

Pertimbangkan hadiah atau makanan buatan sendiri sebagai satu bentuk amal. Sentuhan peribadi ini lazimnya adalah lebih dihargai dan boleh menjadi lebih berkesan dari segi kos daripada barangan yang dibeli di kedai. Sentiasa pastikan anda mengetahui semua peraturan dan undang-undang mengenai derma amal dan mempunyai lesen yang sesuai.

 

 

wainuiomata

 

 

6. Melancong atau Bercuti Semasa Hari Raya: Membuat Perancangan Awal

Perancangan dan Tempahan Awal

Mulakan perancangan percutian hari raya Aidilfitri anda lebih awal. Syarikat penerbangan dan hotel sering menawarkan diskaun awal kepada pengembara yang menempah lebih awal.

Hal ini bukan sahaja menjimatkan wang tetapi juga memastikan anda memperoleh penerbangan dan penginapan pilihan anda.


Penyelidikan mengenai Destinasi

Pertimbangkan destinasi yang menawarkan nilai untuk wang. Sesetengah tempat mungkin kurang sesak dan lebih berpatutan dari segi harga semasa Aidilfitri, tanpa menjejaskan pengalaman percutian. Menyelidik destinasi yang jarang-jarang dilalui boleh membawa kepada penjimatan yang ketara dan pengalaman percutian yang unik.

 

Gunakan Laman Web Perbandingan Perjalanan

Gunakan laman web perbandingan perjalanan untuk mencari tawaran terbaik bagi penerbangan, hotel dan sewaan kereta. Platform ini boleh membantu anda membandingkan harga merentas pembekal yang berbeza, sekali gus memastikan anda mendapat tawaran yang terbaik.

 

Ganjaran dan Mata Perjalanan

Jika anda telah mengumpul mata atau batu melalui kad kredit atau program kesetiaan, percutian Aidilfitri ialah masa yang terbaik untuk menebusnya. Langkah ini boleh mengurangkan dengan ketara kos penerbangan atau penginapan hotel.

 

Pertimbangkan Tawaran Pakej

Lihat tawaran pakej yang merangkumi penerbangan, hotel, dan kadangkala juga aktiviti. Langkah ini boleh menawarkan nilai yang lebih baik daripada menempah semuanya secara berasingan.

 

Walau bagaimanapun, pastikan tawaran yang disertakan sejajar dengan pilihan anda untuk mengelakkan diri anda daripada membayar perkhidmatan yang tidak akan anda gunakan.
 

 

Dengan melaksanakan panduan-panduan di atas, anda boleh menikmati Ramadan yang penuh kerohanian tanpa membebankan kewangan anda.

 

Kuncinya ialah merancang, berbelanja dengan berhemat dan memberikan tumpuan pada inti pati tempoh ibadah ini, iaitu muhasabah, komuniti dan pemberian.

 

 

StashAway Malaysia

 

 

Perihal StashAway

StashAway ialah pengurus kekayaan digital yang menawarkan portfolio pelaburan dan penyelesaian pengurusan kekayaan untuk pelabur runcit dan bertauliah serta beroperasi di Singapura, Malaysia, Emiriah Arab Bersatu, Hong Kong dan Thailand.

Di Malaysia, StashAway dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. StashAway merupakan penasihat robo pertama di Malaysia yang dianugerahi Lesen Perkhidmatan Pasaran Modal oleh Suruhanjaya Sekuriti di bawah rangka kerja Pengurusan Pelaburan Digital.

Sehingga Januari 2021, syarikat ini melepasi $1 bilion USD dalam aset di bawah pengurusan. Pada tahun 2020, StashAway telah diiktiraf sebagai Perintis Teknologi oleh The World Economic Forum dan 10 Syarikat Permulaan LinkedIn Terkemuka.

StashAway meraih tempat pertama dalam kategori Institusi Kewangan Singapura di SFF Global FinTech Awards 2021 yang disampaikan oleh Monetary Authority of Singapore (MAS) dan Singapore FinTech Association (SFA). Dalam 2023, StashAway telah diiktiraf oleh Financial Times sebagai antara syarikat yang mencatat pertumbuhan tertinggi di APAC - DagangNews.com