Bursa Malaysia persoal urus niaga RM40 juta HHRG berkaitan tanah yang asalnya dimiliki kerajaan negeri Kedah | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia persoal urus niaga RM40 juta HHRG berkaitan tanah yang asalnya dimiliki kerajaan negeri Kedah

KUALA LUMPUR 23 April - Cadangan pembelian 51% kepentingan HHRG Bhd setiap satu dalam dua syarikat yang memiliki sebidang tanah bersama di Kuala Muda, Kedah — yang asalnya dimiliki oleh kerajaan negeri Kedah — telah menarik perhatian bursa saham yang mempersoalkan syarikat untuk maklumat lanjut.

 

Bursa Malaysia menuntut penjelasan mengenai jumlah deposit sebenar yang dibayar dan tarikh pembayarannya, syarat-syarat pengaturan pembayaran, dan keuntungan bersih dan nilai aset bersih syarikat yang HHRG berhasrat untuk membeli kepentingan itu.

 

Bursa Malaysia juga mahu HHRG mengukur aset bersih teraudit dan aset bersih sesaham syarikat yang menjadi asas pertimbangan pembelian, antara lain.

 

HHRG mengumumkan cadangan pembelian kepentingan dalam PKB Open Road (SP Circuit) Sdn Bhd (PKBOR) dan ORIC Development (SP) Sdn Bhd (ORICD) minggu lepas, berharga RM40 juta daripada Open Road World Sdn Bhd (ORW). Mereka bersama-sama memiliki tanah seluas 150 ekar di Kuala Muda.

 

ORW memiliki 70% PKBOR, dan 100% dalam ORICD. Baki pegangan saham dalam PKBOR ialah 20% dipegang oleh Permodalan Kedah Bhd dan 10% oleh Jingshi Holdings (M) Sdn Bhd.

 

 

HHRG Bhd

 

 

HHRG, dalam jawapannya pada Isnin, berkata syarikat dikehendaki membayar deposit sebanyak RM1 juta untuk pemerolehan itu, sementara ia masih memuktamadkan syarat-syarat pengaturan pembayaran untuk keseluruhan pertimbangan tunai RM40 juta.

 

Tanah itu memperoleh nilai pasaran indikatif RM96.68 juta, berdasarkan sijil penilaian Rahim & Co International Sdn Bhd bertarikh 17 April 2024.

 

HHRG, sebelum ini dikenali sebagai Heng Huat Resources Group Bhd, juga berkata ia belum memuktamadkan pelan pembangunan tanah terbabit.

 

HHRG berkata pengambilalihan itu membolehkannya meningkatkan simpanan tanahnya, sejajar dengan kepelbagaiannya dalam pembangunan hartanah. Kumpulan ini terlibat terutamanya dalam pembuatan bahan biojisim, perabot, tilam dan produk berkaitan.

 

Menurut HHRG, Datin Chok Chew Lan dan Charmaine Goh Min Yee memiliki 33.89% setiap satu dalam penjual, ORW, manakala Julian Goh Sean Loong dan Eugene Goh Jet Shen memiliki 11.11% setiap satu; Ng Ying Ying memiliki 10% kepentingan.

 

HHRG berkata pemilik berdaftar tanah itu ialah Menteri Besar Kedah Incorporated (MBKI), tetapi PKBOR dan ORICD adalah pemilik benefisial tanah itu.

 

Pendedahan itu mendedahkan bahawa PKBOR telah, pada 9 Jan 2023, membeli tanah itu daripada MBKI pada harga RM24.3 juta. Pada hari yang sama, ia melupuskan 80 ekar daripadanya kepada ORICD dengan harga RM12.96 juta.

mbi

Dalam pengumumannya minggu lepas, HHRG memberitahu Bursa Malaysia bahawa perjanjian muktamad untuk membeli kepentingan dalam PKBOR dan ORICD adalah bersyarat dengan usaha wajar yang memuaskan. Sekiranya syarat tidak dipenuhi, pemerolehan boleh ditamatkan dan deposit bersungguh-sungguh akan dikembalikan.

 

Sekiranya pengambilalihan itu menjadi kenyataan, HHRG merancang untuk membiayainya sepenuhnya melalui dana yang dijana secara dalaman.

 

Sehingga 31 Dis 2023 (3QFY2024), tunai dan setara tunai HHRG berjumlah RM65.6 juta. Ia mempunyai pinjaman jangka pendek sebanyak RM11.96 juta, terdiri daripada RM9.55 juta overdraf bank, RM1.73 juta pinjaman berjangka dan RM671,000 dalam bentuk sewa beli.

 

Pinjaman jangka panjang kumpulan berjumlah RM25.53 juta pada 3QFY2024, terdiri daripada RM24.53 juta pinjaman berjangka dan RM1 juta dalam bentuk sewa beli.

 

Bagi sembilan bulan berakhir 31 Dis 2023 (9MFY2024), keuntungan bersih HHRG turun 61% kepada RM6.83 juta daripada RM17.39 juta dalam tempoh yang sama sebelumnya, manakala hasil susut 22% kepada RM94.88 juta daripada RM121.04 juta.

 

HHRG berkata prestasinya untuk 9MFY2024 ditimbang oleh kos pengeluaran yang lebih tinggi dan penyederhanaan jualan. "Penurunan dalam hasil adalah disebabkan oleh permintaan yang lemah dalam biojisim, perabot dan tilam, kedua-dua tempatan dan dalam pasaran eksport, terutamanya dari pasaran Eropah," katanya dalam pengumuman keputusan suku tahunannya.

 

Pemegang saham terbesar HHRG ialah GH Consortium Sdn Bhd dengan 30.06% kepentingan, diikuti oleh CFamillie Holdings Sdn Bhd dengan 17.8%.

 

Pengerusi eksekutif kumpulan itu Datuk H’ng Choon Seng, yang memiliki 3.8% kepentingan langsung dalam HHRG, dianggap mempunyai kepentingan tidak langsung dalam Konsortium GH bersama-sama dengan Goh Boon Leong, yang mempunyai kepentingan langsung 0.2%.

 

Dua lagi pemegang saham, Ch’ng Chen Mong dan Tan Poh Cheng, dianggap mempunyai kepentingan tidak langsung dalam HHRG melalui CFamillie. - DagangNews.com