Kementerian Perladangan dan Komoditi bincang langkah menyokong pekebun kecil, tangani isu industri sawit | DagangNews Skip to main content

Kementerian Perladangan dan Komoditi bincang langkah menyokong pekebun kecil, tangani isu industri sawit

Datuk Seri Johari Abdul Ghani menghadiri Dialog Industri Minyak Sawit Malaysia Ke-14 2024 anjuran MPOC di Hotel Palm Garden, Putrajaya pada 20 Februari 2024. [Foto Unit Komunikasi Korporat KPK]

KUALA LUMPUR 23 Feb - Tahap pengeluaran yang rendah dalam kalangan pekebun kecil Malaysia membimbangkan, kata Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

 

Johari berkata, kementeriannya sudah pun merangka rancangan untuk memulihkan mereka.

 

Dalam ucapannya kepada beberapa pemimpin industri minyak sawit Malaysia pada Dialog Industri Minyak Sawit Malaysia Ke-14 2024, Johari mengakui kepentingan tindakan kolektif dalam mengharungi pelbagai cabaran yang dihadapi industri tersebut, menurut laporan New Straits Times.

 

Beliau menekankan keperluan pendekatan komprehensif untuk menangani isu industri yang mendesak seperti kekurangan buruh, agenda mampan, produktiviti rendah, persaingan dengan pembekal minyak sawit lain dan struktur cukai semasa.

 

Beliau turut menekankan keperluan tenaga kerja yang mantap untuk memacu pertumbuhan ekonomi.

 

Kekurangan tenaga kerja, khususnya dalam sektor minyak sawit Malaysia, masih menjadi kebimbangan yang mendesak, katanya.

 

 

Dialog Industri Minyak Sawit Malaysia Ke-14 2024
Dialog Industri Minyak Sawit Malaysia Ke-14 2024 menghimpunkan lebih 10 penggiat industri sawit negara bagi mendapatkan cadangan dan maklum balas yang perlu diberi perhatian serta diperhalusi Kementerian Perladangan dan Komoditi. [Foto Unit Komunikasi Korporat KPK]

 

 

Johari berkata, usaha sama antara Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Luar Negeri akan diteruskan bagi menangani isu ini.

 

Beliau turut menekankan kepentingan mewujudkan jenama minyak sawit Malaysia yang tersendiri bagi memperoleh kedudukan pasaran yang unik di peringkat global.

 

Selain itu, beliau turut menyuarakan kepentingan mengekalkan integriti piawaian pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

 

Mengulas struktur cukai semasa, Johari berkata usaha kolektif untuk menangani cabaran ini dan mencari penyelesaian berdaya maju sedang dijalankan.

 

Sementara itu, Pengerusi Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC), Datuk Carl Bek-Nielsen berkata hasil semasa buah tandan segar kelapa sawit amat rendah, mencetus kebimbangan terhadap sektor huluan.

 

 

kpk
Datuk Seri Johari Abdul Ghani (tengah) dan Datuk Carl Bek-Nielsen (kanan) menghadiri sesi dialog bersama beberapa penggiat industri sawit yang berlangsung selama 5 jam.

 

 

Beliau berkata usaha bersepadu perlu diambil tanpa berlengah lagi untuk menambah baik ini bagi mengimbangi kenaikan kos pengeluaran.

 

"Sebagai sebahagian daripada pembinaan negara, industri ini mesti memulakan program penanaman semula berskala besar. Malaysia harus berada di barisan hadapan dalam kalangan negara pengeluar minyak sawit dari segi hasil minyak sehektar," katanya.

 

Bek-Nielsen berkata sektor hiliran mesti melakukan usaha sama untuk memastikan jenama minyak sawit Malaysia diiktiraf sebagai 'kualiti premium' di peringkat global untuk penggunaan makanan dan bukan makanan.

 

Beliau menegaskan sekiranya mencapai matlamat ini memerlukan pelaburan dalam memodenkan kemudahan, maka industri perlu berbuat sedemikian.

 

Dialog Industri Minyak Sawit Malaysia 2024, yang dihoskan oleh MPOC, berfungsi sebagai platform untuk Kementerian Perladangan dan Komoditi berinteraksi dengan pihak berkepentingan industri minyak sawit Malaysia melalui sesi dewan bandaran untuk menangani cabaran industri. - DagangNews.com