Malayan Flour Mills labur RM32 juta bagi tingkatkan kapasiti kilang Lumut kepada 2,400 tan sehari | DagangNews Skip to main content

Malayan Flour Mills labur RM32 juta bagi tingkatkan kapasiti kilang Lumut kepada 2,400 tan sehari

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 17 April - Malayan Flour Mills Bhd (MFM) akan melabur RM32 juta bagi menyediakan barisan pengilangan baharu di Lumut, Perak yang bakal menambah kapasiti harian sebanyak 600 tan metrik lagi, menjadi 2,400 tan metrik sehari.

 

Kapasiti harian kilang syarikat itu di Lumut ketika ini berjumlah 1,800 tan metrik.

 

Pengerusi MFM, Datuk Oh Chong Peng berkata, barisan pengilangan baharu itu bakal dilengkapi dengan teknologi terkini, lebih cekap dan menjimatkan kos.

 

Katanya, pelaburan RM32 juta itu merupakan sebahagian daripada RM100 juta yang diperuntukkan untuk pelaburan pada tahun kewangan 2024 (FY2024).

 

"Baki RM60 juta akan dibelanjakan untuk pembinaan dan pemasangan silo tepung dan kemudahan mengadun tepung di Mekong Flour Mills Ltd. di selatan Vietnam," katanya dalam Laporan Tahunan MFM 2023.

 

mfm
Kilang tepung MFM di Lumut, Perak. /Gambar hiasan KPDN

 

Menurut Chong Peng, MFM mempunyai perbelanjaan modal (capex) sebanyak RM34.8 juta pada tahun kewangan 2023; sebahagian besarnya telah dilaburkan untuk 14 silo gandum tambahan di Mekong Flour Mills Ltd untuk menggandakan kapasitinya daripada 50,000 tan kepada 100,000 tan selain untuk menambah baik gudang dan bengkelnya.

 

Katanya, di utara Vietnam, Vimaflour Ltd turut menyiapkan pemasangan 18 silo gandum tambahan dengan kapasiti penyimpanan tambahan sebanyak 65,000 tan pada tahun kewangan 2023.

 

 

tep

 

 

Bagi segmen integrasi penternakan ayam, sebahagian besar modal kerja (CAPEX) dibelanjakan untuk meningkatkan kapasiti kedua-dua kemudahan rawatan air sisa dan kemudahan penyampaian di loji pemprosesan utama yang terkini.

 

Segmen ini seterusnya berhasrat untuk melabur kira-kira RM218 juta untuk menaik taraf ladang penternakan sedia ada, pengembangan ladang penternakan tambahan dan automasi selanjutnya pada pelan pemprosesan utama.

 

MFM terlibat dalam segmen ini melalui 51% pegangan ekuiti dalam Dindings Tyson Sdn Bhd (DTSB), sebuah syarikat usaha sama dengan Tyson International Holding Company (Tyson).

 

"Segmen ternakan ayam menyaksikan dua impak negatif sepanjang tahun, iaitu boikot berterusan oleh pelanggan restoran makanan segera secara terang-terangan akibat konflik Timur Tengah dan kemasukan produk ayam beku dari negara jiran.

 

"Faktor-faktor di atas menyebabkan volum jualan yang lebih rendah walaupun purata harga jualan yang lebih tinggi sedikit untuk segmen ini yang membawa kepada hasil rata sebanyak RM1.14 bilion pada FY2023, berbanding RM1.11 bilion pada FY2022," jelasnya.

 

mfm
Kemudahan bagi membawa gandum dari negara sumber untuk diproses sebagai tepung di Kilang MFM Lumut.

 

Kata beliau,  keuntungan selepas cukai menjadi lebih rendah sebanyak RM50.7 juta pada FY2023, penurunan 66.4% daripada RM151 juta sebelum ini.

 

"Sejajar dengan itu, bahagian keuntungan Kumpulan daripada syarikat usaha sama itu berjumlah RM25.9 juta dalam FY2023.

 

"Walaupun untung, segmen ini tidak mencapai sasaran kewangan yang ditetapkan dalam usaha sama perjanjian dengan Tyson, hasil daripada keadaan pasaran semasa," katanya.

 

Dalam pada itu, katanya, di sebalik ketegangan geopolitik dan faktor cuaca, MFM akan terus menjalinkan hubungan dengan pembekal untuk mendapatkan bekalan bahan mentah tanpa gangguan bagi kemudahan pengeluaran di Malaysia, Vietnam dan Indonesia.- DagangNews.com