Menang Corporation peroleh 20% kepentingan berharga RM4 juta dalam JV penjagaan kesihatan Indonesia | DagangNews Skip to main content

Menang Corporation peroleh 20% kepentingan berharga RM4 juta dalam JV penjagaan kesihatan Indonesia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 April - Pemaju hartanah Menang Corporation (M) Bhd menandatangani perjanjian untuk memperoleh 20% daripada usaha sama (JV) penjagaan kesihatan Indonesia pada harga RM4 juta.

 

Syarikat itu juga bersetuju untuk melanggan sehingga 30 juta saham keutamaan untuk RM30 juta dalam JV, Alpro Menang Ventures Sdn Bhd, kata Menang dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Baki 80% daripada JV akan dipegang oleh Alpro Alliance Sdn Bhd (ALA), yang menjual produk farmaseutikal.

 

"Pelaburan itu memberi peluang kepada syarikat dan anak syarikatnya untuk membentuk perkongsian strategik dengan ALA dalam menceburi perniagaan penjagaan kesihatan dan kesejahteraan dalam pasaran Indonesia yang berkembang maju," kata Menang.

 

Menang dikenali sebgai pemaju hartanah di Seremban, Negeri Sembilan. Syarikat itu sedang membangunkan baki 460 ekar tanah pembangunan bercampur di Seremban 3, menurut laman webnya. Syarikat itu juga mempunyai tiga projek konsesi untuk membangunkan kampus Universiti Teknologi Mara.

 

Di bawah perjanjian pemegang saham yang ditandatangani, Menang akan melanggan 20 juta saham keutamaan dalam JV. Ia juga berjanji untuk menyediakan dana tambahan sehingga RM10 juta kepada JV bagi tujuan pengambilalihan yang berpotensi.

 

Lembaga Pengarah JV akan terdiri daripada lapan pengarah yang dicalonkan oleh ALA, manakala Menang berhak mencalonkan dua ahli lembaga pengarah.

 

Pelaburan itu akan dibiayai sepenuhnya oleh dana yang dijana secara dalaman, kata Menang. "Usaha ini membolehkan kumpulan meneruskan kemungkinan laluan transformasi untuk meluaskan sumber perniagaannya, dengan tujuan untuk mencipta nilai selanjutnya untuk pemegang kepentingannya," kata syarikat itu.

 

Keuntungan bersih bagi suku kedua berakhir 31 Dis 2023 (2QFY2024) meningkat 22.86% daripada tahun sebelumnya kepada RM4.41 juta, berikutan pengurangan kos kewangan yang ditanggung selepas membuat pembayaran balik pinjaman berjadual bagi pinjaman sedia ada kumpulan.

 

Hasil suku tahunan melonjak 45.75% tahun ke tahun kepada RM32.32 juta. - DagangNews.com