MKH Oil Palm catat kenaikan 1.6% kepada 63 sen dalam penampilan sulung di Pasaran Utama | DagangNews Skip to main content

MKH Oil Palm catat kenaikan 1.6% kepada 63 sen dalam penampilan sulung di Pasaran Utama

Majlis pelancaran saham MKHOP di Bursa Malaysia pukul 9 pagi pada 30 April 2024.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 30 April - MKH Oil Palm (Kalimantan Timur) Bhd atau MKHOP dibuka pada 63 sen dalam penampilan sulungnya di Pasaran Utama pada Selasa, naik 1.6% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) 62 sen.

 

Kaunter MKH Oil Palm (Kalimantan Timur) Bhd itu menyaksikan kira-kira 12.13 juta saham didagangkan.

 

Sebelum penyenaraian, kumpulan itu menyatakan IPOnya telah terlebih langgan oleh orang ramai Malaysia sebanyak 8.43 kali.

 

Hadir pada majlis pelancaran saham di Bursa Malaysia pagi ini ialah Pengerusi MKHOP Tan Sri Alex Chen; Pengarah-pengarah Eksekutif MKHOP,  Dato’ Andy Lee Khee Meng dan Emily Chen; Pengarah-pengarah MKHOP, Tab Sri Eddy Chen, Yeo Kiat Seng dan Dr. Hasuria Binti Che Omar.

 

Tetamu lain ialah Timbalan Duta Kedutaan Indonesia, Rossy Verona; Timbalan CEO AmInvest Bank, Christopher Ng Kok Wai; Pengarah Urusan M & A Securities, Datuk Bill Tan dan Ketua Korporat & Liputan Institusi Kenanga Investment, Leong Yew Loong.

 

MKHOP, unit milik penuh pemaju hartanah MKH Bhd, ialah kumpulan perladangan kelapa sawit huluan yang beroperasi di Kalimantan Timur, Indonesia.

 

Melalui anak syarikatnya, MKHOP terlibat terutamanya dalam penanaman kelapa sawit dan pengeluaran, dan penjualan minyak sawit mentah dan isirung sawit.

 

Ia memiliki dua aset ladang kelapa sawit dengan keluasan tanah 18,205.3 hektar, satu kilang kelapa sawit dan satu jeti. Ladang-ladang tersebut terletak di Samarinda Kalimantan Timur, Balikpapan dan Nusantara, ibu kota baharu Indonesia.

 

MKH Bhd memulakan penyenaraian aset perladangan di bawah MKHOP di Pasaran Utama Bursa Malaysia untuk merebut peluang pertumbuhan berhampiran ibu negara Indonesia baharu Nusantara.

 

Proses pengapungan itu adalah IPO perladangan pertama dalam tujuh tahun sejak Matang Bhd pertama kali diperkenalkan pada Januari 2017.

 

IPO perladangan terdahulu yang terkenal termasuk Boustead Plantations Bhd pada Jun 2014 (kini diswastakan oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera) dan Felda Global Ventures Holdings Bhd (kini FGV Holdings Bhd) pada Jun 2012.

 

MKHOP telah mengumpul sehingga RM136.4 juta daripada IPO Pasaran Utamanya, di mana 30.8% daripadanya akan digunakan untuk mengembangkan aset perladangannya melalui pengambilan tanah baharu berhampiran aset perladangannya yang sedia ada di Kalimantan Timur.

 

Kumpulan itu merekodkan keuntungan bersih RM26.5 juta dengan hasil RM168.4 juta bagi separuh pertama tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024.

 

M&A Securities Sdn Bhd ialah penasihat, pengurus penaja jamin, penaja jamin bersama dan ejen penempatan bersama untuk pelaksanaan IPO.

 

Kenanga Investment Bank Bhd ialah penaja jamin bersama dan ejen penempatan bersama, manakala AmInvestment Bank Bhd ialah ejen penempatan bersama untuk IPO. - DagangNews.com