Moody’s sahkan penarafan penerbit Baa1 CIMB, naik taraf penilaian kredit garis dasar | DagangNews Skip to main content

Moody’s sahkan penarafan penerbit Baa1 CIMB, naik taraf penilaian kredit garis dasar

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Mei - Moody's Ratings mengesahkan penarafan penerbit CIMB Group Holdings Bhd (KL:CIMB) Baa1 dan mengekalkan unjurannya yang stabil, berdasarkan kesolvenan lebih baik dan kecairan stabil serta unjuran Moody's bahawa nisbah pinjaman bermasalah kumpulan akan kekal stabil sekitar 2.5% dalam tempoh 12-18 bulan akan datang.
 


Moody's juga mengesahkan penarafan penerbit A3 CIMB Bank Bhd, CIMB Islamic Bhd dan CIMB Investment Bank Bhd (CIMB IB).

 

Pada masa yang sama, Moody's telah menaik taraf Penilaian Kredit Baseline (BCA) CIMB Bank kepada baa1 daripada baa2 dan mengesahkan baa2 BCA CIMB Islamic.

 

Peningkatan itu, kata Moody's, adalah berdasarkan penambahbaikan struktur merentas kualiti aset, keuntungan dan permodalan kumpulan, hasil daripada inisiatif pengurangan risiko dan penjimatan kos sejak 2019.

 

 

iktisad

 

 

Moody's menjelaskan penarafan penerbit A3 CIMB Bank adalah satu takuk lebih tinggi daripada baa1 BCA bank itu, berdasarkan penilaian agensi penarafan itu bahawa kebarangkalian sokongan daripada Kerajaan Malaysia (A3 stabil) akan sangat tinggi pada masa yang diperlukan.

 

"Andaian sokongan kerajaan menganggap kepentingan sistemik Kumpulan CIMB kepada sistem kewangan Malaysia sebagai kumpulan perbankan kedua terbesar mengikut aset," kata Moody’s dalam satu kenyataan pada hari Rabu.

 

Menurut Moody’s, nisbah pinjaman bermasalah Kumpulan CIMB menurun kepada 2.7% pada 31 Dis 2023 daripada 3.6% tiga tahun lalu.

 

Sebagai tambahan kepada pemulihan pasca wabaknya, kualiti aset Kumpulan CIMB dikatakan bertambah baik kerana ia keluar atau mengurangkan pinjaman perusahaan kecil dan sederhana luar negara, sumber utama pinjaman lapuk warisan.

 

"Kumpulan itu juga menjadi lebih konservatif dalam peruntukan, dengan nisbah perlindungan kerugian pinjamannya lebih tinggi pada 97% pada 31 Disember 2023 berbanding 80.7% empat tahun lalu," tambah Moody's.

 

 

cimb

 

 

Sementara itu, pulangan ke atas aset Kumpulan CIMB meningkat kepada 1% pada 2023 daripada 0.2% tiga tahun lalu, menurut Moody's, disokong oleh inisiatif mengurangkan kos dan risiko kumpulan itu.

 

"Mampatan dalam margin faedah bersih kumpulan akan stabil pada paras semasa dengan pelonggaran persaingan deposit di Malaysia," kata agensi penarafan itu.

 

Pada penutupan pasaran Rabu, saham CIMB jatuh tujuh sen, atau 1.03%, pada RM6.74 untuk permodalan pasaran RM71.98 bilion. - DagangNews.com