Paragon Globe jual sebahagian tanah di Johor Bahru yang baru dibelinya pada harga RM238 juta | DagangNews Skip to main content

Paragon Globe jual sebahagian tanah di Johor Bahru yang baru dibelinya pada harga RM238 juta

KUALA LUMPUR 9 Mei - Paragon Globe Bhd menjual sebahagian daripada tanah pegangan bebas yang baru diperolehnya di daerah Plentong, Johor Bahru, pada harga RM238.32 juta bagi meningkatkan kecairan dan kedudukan kewangannya.

 

Syarikat itu baru sahaja menyelesaikan pembelian tanah itu, seluas 104.5 ekar (42.29ha), dengan harga RM71.5 juta pada November 2023.

 

Tanah seluas 47.86 ekar itu dijual kepada Bridge Data Centers Malaysia IV Sdn Bhd, yang terlibat terutamanya dalam perniagaan pemajakan premis dengan kemudahan komputer, dan penyediaan perkhidmatan infrastruktur. Kedua-dua pihak menandatangani perjanjian jual beli bersyarat untuk pelupusan itu pada hari Rabu.

 

Daripada hasil itu, Paragon Globe akan menggunakan RM94.47 juta untuk membina jalan raya dan infrastruktur di plot; RM57 juta untuk membayar balik pinjaman bank; RM26.76 juta untuk membiayai pembelian tanah lain; RM38 juta untuk membiayai projek yang sedang berjalan dan RM21.7 juta untuk modal kerja.

 

Paragon Globe menjangkakan keuntungan pro forma bersih sebanyak RM68.47 juta daripada cadangan pelupusan itu, yang dijangka meningkatkan aset bersih sesahamnya kepada 49 sen daripada 40 sen.

 

 

Paragon Globe

 

 

"Pelupusan itu memberi peluang kepada kumpulan untuk membuka kunci dan merealisasikan nilai tanah dalam tempoh terdekat," kata kumpulan itu dalam pemfailan bursa, kerana ia menunjukkan suku ketiga 2025 untuk jangkaan pelupusan itu siap.

 

“Memandangkan beberapa hasil diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank, kumpulan itu menjangkakan potensi penjimatan kos kewangan atau faedah serta pengurangan dalam tahap penggearan.

 

"Ini seterusnya akan mengurangkan risiko keberhutangan dan obligasi pembayaran balik, sekali gus meningkatkan kedudukan kecairan kumpulan yang bergerak ke hadapan,” kata Paragon Globe.

 

Pinjaman bank kumpulan itu berjumlah RM148.6 juta pada akhir 2023, manakala tunai dan baki banknya berjumlah RM46.8 juta, menurut Paragon Globe.

 

Sebelum pengambilalihan tanah pegangan bebas (Tanah A) ini, Paragon telah, pada April 2023, menyelesaikan pemerolehan plot bersebelahan berukuran kira-kira 9.75 ekar (3.95ha) (Tanah B) dengan harga RM9.52 juta. Paragon Globe pada asalnya ingin membina hartanah perindustrian dan sebuah asrama di atas plot, yang membawa nilai pembangunan kasar berjumlah RM686.8 juta.

 

Tetapi kumpulan itu masih belum merasmikan sebarang rancangan pembangunan, dan tiada kebenaran merancang telah diperoleh.

 

Apabila selesai pelupusan, ia akan memegang baki saiz tanah boleh jual bersih bagi plot gabungan — berjumlah 11.739ha.

 

"Syarikat itu akan membuat semakan kepada projek pembangunan untuk pembangunan masa depan yang dijangka menghasilkan keuntungan pembangunan, dan menyumbang secara positif kepada kumpulan.

 

"Butirannya masih belum dimuktamadkan kerana sebarang semakan yang akan dibuat ke atas projek pembangunan akan tertakluk kepada penilaian kebolehlaksanaan lanjut pihak pengurusan dan kajian pasaran mengenai keadaan pasaran semasa,” tambahnya.

 

Saham Paragon Globe ditutup setengah sen atau 1.79% lebih rendah pada 27.5 sen pada hari Rabu, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM201.52 juta. Tahun setakat ini, kaunter telah meningkat lebih 20%. - DagangNews.com