Pengasas Public Gold, Ng Chun Hau dilantik sebagai Konsul Kehormat Kazakhstan di Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

Pengasas Public Gold, Ng Chun Hau dilantik sebagai Konsul Kehormat Kazakhstan di Pulau Pinang

Dato’ Wira Louis Ng Chun Hau (kiri) bersama Bulat Sugurbayev, menunjukkan watikah pelantikan sebagai Konsul Kehormat Republik Kazakhstan di Pulau Pinang, baru-baru ini.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Okt – Dato’ Wira Louis Ng Chun Hau, Pengasas dan Eksekutif Pengerusi Kumpulan Public Gold (Kumpulan PG), Kumpulan syarikat yang mengkhusus dalam perdagangan dan percetakan logam berharga di Malaysia, baru-baru ini telah dilantik sebagai Konsul Kehormat Republik Kazakhstan di Pulau Pinang.

 

Pelantikan itu diumumkan bersempena perasmian Pejabat Konsulat Kehormat Republik Kazakhstan di Pulau Pinang oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow.

 

Yang turut hadir ialah Timbalan Setiausaha Kementerian Luar Negeri, Dato' Syed Bakri Syed Abd Rahman yang merupakan bekas Duta  Malaysia ke Republik Kazakhstan, dan Duta Republik Kazakhstan ke Malaysia, Bulat Sugurbayev.

 

 

irsyad

 

 

Hubungan diplomatik antara Republik Kazakhstan dan Malaysia telah terjalin pada 1992. Sejak itu, kedua-dua negara telah mengekalkan hubungan rapat berdasarkan kepercayaan dan saling menghormati.

 

Chow dalam ucapannya berkata, kerajaan negeri menyokong peningkatan bilangan perwakilan konsular di
Pulau Pinang, dan berharap pelantikan Dato’ Wira Louis Ng sebagai Konsul Kehormat akan membawa pendedahan yang lebih besar untuk Pulau Pinang, khususnya di dalam bidang perniagaan, pelaburan dan lain-lain bidang kepentingan bersama.

 

Sementara itu, Dato’ Wira Louis Ng berazam untuk mengukuhkan ikatan sedia ada antara Republik Kazakhstan dan Malaysia – khususnya Pulau Pinang, dan bercita-cita untuk membawa perubahan positif serta memainkan peranan penting dalam meningkatkan sosio-ekonomi untuk membasmi kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup tempatan dan asing komuniti melalui rangkaian perniagaannya yang luas.

 

 

parafrasa

 

 

Sebagai ahli perniagaan Malaysia, Dato’ Wira Louis Ng percaya bahawa Malaysia berkongsi nilai yang sama
dan matlamat seperti Kazakhstan, seperti berkembang ke pasaran asing dan memperkayakan sosio-
aspek ekonomi yang merangkumi pelancongan, budaya, perdagangan, pelaburan - terutamanya dalam industri logam berharga, serta meningkatkan kebajikan rakyat. - DagangNews.com