Sapura Energy jual 50% ekuiti dalam SapuraOMV Upstream kepada TotalEnergies berharga RM3.37 bilion | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy jual 50% ekuiti dalam SapuraOMV Upstream kepada TotalEnergies berharga RM3.37 bilion

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 23 April - Anak syarikat milik penuh Sapura Energy Bhd, Sapura Upstream Assets Sdn Bhd, melupuskan 50% kepentingan ekuitinya dalam SapuraOMV Upstream Sdn Bhd kepada TotalEnergies Holdings SAS berharga RM3.37 bilion.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Sapura Energy berkata, di bawah terma perjanjian itu, pengambilalihan tersebut tertakluk kepada kelulusan kawal selia dan pelarasan penutupan biasa.

 

“Untuk mengambil kira kelulusan kawal selia daripada bidang kuasa tertentu, penutupan dijangka tidak lewat daripada separuh kedua 2025.

 

“Namun begitu, pengurusan kedua-dua Sapura Energy dan TotalEnergies komited untuk mempercepatkan penyelesaian transaksi ini menjelang akhir tahun.“

 

 

sapura

 

 

Syarikat PN17 itu berkata ia telah giat meneruskan pelupusan pegangannya dalam SapuraOMV, sejajar dengan penstrukturan semula untuk menangani hutang tidak mampan dan hutang tertunggaknya.

 

 

“Hasil pelupusan bersih akan digunakan terutamanya untuk menyelesaikan jumlah terhutang kepada pemiutang skim berkaitan Sapura Energy, termasuk pemberi pinjaman pembiayaan pelbagai mata wangnya.

 

“Cadangan pelupusan itu dijangka menghasilkan keuntungan bersih daripada penjualan kira-kira RM793 juta apabila siap, meningkatkan kedudukan kewangan kumpulan.”

 

 

Datuk Mohd Anuar Taib
              Datuk Mohd Anuar Taib

 

 

Mengulas mengenainya, ketua pegawai eksekutif kumpulan Sapura Energy Datuk Mohd Anuar Taib berkata beliau gembira dengan hasil pelupusan itu, yang beliau percaya adalah adil dan saksama.

 

“Dengan pemilikan penuh SapuraOMV, kami yakin TotalEnergies akan memberikan tumpuan yang tepat untuk mengembangkan lagi potensi pertumbuhan asetnya.

 

"Rasionalisasi portfolio ini menandakan peralihan strategik kami daripada perniagaan penerokaan dan pengeluaran, sambil kami meningkatkan keupayaan teras kami untuk menyampaikan penyelesaian inovatif kepada industri tenaga dinamik."

 

Sementara itu, pengerusi Sapura Energy Datuk Mohammad Azlan Abdullah berkata lembaga itu menyokong penuh pelupusan itu, yang apabila selesai, akan menjadi pencapaian penting dalam pelan pemulihan kumpulan "untuk masa depan yang mampan dan berdaya maju jangka panjang."

 

“Pencapaian ini menekankan komitmen Sapura Energy untuk melaksanakan pelan penyusunan semula kami.

 

 

Datuk Mohammad Azlan Abdullah
         Datuk Mohammad Azlan Abdullah

 

 

Beliau turut melahirkan rasa puas hati dengan pendekatan bersungguh-sungguh pengurusan terhadap pelaksanaan pelupusan, memastikan proses pemilihan dan rundingan dijalankan dengan integriti dan mengikut protokol tadbir urus.

 

Saham Sapura Energy telah digantung secara sukarela daripada dagangan sejak 2.30 petang Jumaat lalu dan akan kembali didagangkan 9 pagi Selasa.

 

Segmen perniagaan teras Sapura Energy yang tinggal ialah kejuruteraan dan pembinaan, penggerudian dan operasi dan penyelenggaraan, dengan buku pesanan kolektif kira-kira RM6.6 bilion.

 

Aset SapuraOMV termasuk 40% kepentingan dikendalikan dalam blok SK408 dan 30% kepentingan dikendalikan dalam blok SK310, kedua-duanya terletak di luar pesisir Sarawak, Malaysia.

 

“Pembangunan ladang gas Jerun dalam blok SK408 kekal di landasan untuk dimulakan pada separuh kedua 2024.

 

“SapuraOMV juga memegang lesen penerokaan merentasi wilayah strategik, termasuk Malaysia, Australia, New Zealand dan Mexico,” kata Sapura Energy. - DagangNews.com