Tetra Pak meterai MoU dengan IOI untuk kumpul, kitar semula karton minuman terpakai di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Tetra Pak meterai MoU dengan IOI untuk kumpul, kitar semula karton minuman terpakai di Malaysia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 30 April - Tetra Pak, syarikat penyelesaian pemprosesan dan pembungkusan makanan terkemuka dunia, menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan IOI Plantation Services Sdn Bhd, anak syarikat IOI Corporation Berhad, membentuk kerjasama strategik untuk mengitar semula karton minuman terpakai (UBC) di Malaysia.

 

Inisiatif ini bertujuan mengukuhkan kitar semula dan pengasingan karton minuman terpakai di semua unit operasi IOI Plantation di Semenanjung Malaysia dan Sabah.

 

Ini adalah demonstrasi bagaimana pihak berkepentingan industri boleh bersama-sama bersatu merealisasikan cita-cita mengurangkan sisa tapak pelupusan, mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan memupuk budaya kitar semula.

 

Program perintis pada Oktober 2022 ini menandakan usaha pengumpulan pertama seumpamanya dalam industri perladangan.

 

Secara bersama, Tetra Pak dan IOI Plantation telah menjalankan pendekatan pelbagai aspek, termasuk menganjurkan program kesedaran kitar semula karton minuman, menyepadukan koleksi UBC ke dalam program kitar semula sedia ada, dan menganjurkan Pertandingan Koleksi UBC dalam 31 unit operasi IOI Plantation di seluruh Semenanjung Malaysia.

 

Rakan kongsi pengumpulan program yang ditetapkan, KPT Recycle, memainkan peranan penting dalam memudahkan proses pengumpulan UBC.

 

 

tetra pak
Pengawal Perladangan, IOI Plantation, Zakaria Arshad bertukar-tukar dokumen MoU dengan Terrynz Tan, Pengarah Kelestarian ASEAN, Tetra Pak, Terryzn Tan 

 

 

MoU itu juga merupakan satu peristiwa penting kerana ia menandakan perluasan program ini daripada semua unit operasi IOI Plantation di Semenanjung Malaysia ke Sabah, menunjukkan komitmen strategik ke arah mencapai liputan menyeluruh di seluruh negara.

 

MoU itu juga mengetengahkan usaha kolaboratif untuk menyokong dan menyediakan peluang pendapatan tambahan kepada pekerja IOI Plantation melalui penglibatan mereka dalam program kitar semula.

 

Pengarah Kelestarian Tetra Pak untuk ASEAN Terrynz Tan berkata, “Program unik ini penting bagi kami. Ia menandakan perubahan besar daripada kerjasama kami sebelum ini, yang terutamanya melibatkan kerjasama dengan Kerajaan dan sekolah.

 

"Perkongsian dengan IOI Plantation ini menyokong komitmen kemampanan kami, sambil kami bekerjasama dengan organisasi yang berfikiran sama untuk menyebarkan kesedaran tentang ekonomi pekeliling dan kitar semula pakej karton.

 

"Dengan memperkemas proses kutipan untuk UBC, kami bukan sahaja mengalihkan sisa dari tapak pelupusan sampah tetapi juga mewujudkan peluang baharu untuk bahan-bahan ini digunakan semula menjadi produk berharga, menyumbang kepada ekonomi pekeliling di Malaysia.”

 

Ketua Pegawai Kelestarian IOI Dr Surina Ismail berkata, IOI melaksanakan konsep dan amalan 7Rs of Circularity untuk mengurangkan kesan alam sekitar dan kebergantungan kepada sumber asli serta untuk memenuhi pelepasan gas rumah hijau Net-Zero kami menjelang 2040.

 

"Inisiatif dengan Tetra Pak ini bertujuan untuk mengurangkan sisa pembungkusan makanan harian dan mengoptimumkan kitar semula merentas semua operasi dan perniagaan kami.

 

"Kami berbangga menjadi rakan kongsi perladangan pertama Tetra Pak dan teruja untuk mengembangkan inisiatif pengumpulan kami di seluruh pantai untuk meliputi unit operasi kami di Sabah.

 

"Dengan ini, kami bukan sahaja merintis penyelesaian bulat tetapi juga membuat perubahan kolektif kepada komuniti kami dalam memelihara alam sekitar dan memulihara sumber berharga kami."

 

Acara itu turut menyaksikan majlis penyampaian hadiah kepada pemenang Pertandingan Koleksi UBC yang dianjurkan semasa kempen tersebut.

 

Sebanyak 18,397 UBC telah dikumpulkan daripada lebih 2,700 pekerja yang mengambil bahagian dalam kalangan 31 unit operasi IOI Plantation di Semenanjung Malaysia dari Mac hingga September 2023.

 

Format peraduan mempunyai dua kategori: Intra-region dan Inter-region. Terdapat seramai 15 pemenang individu bagi kategori Intra-region dan tiga pemenang estet bagi kategori Inter-region. - DagangNews.com