TMC Life Sciences gantung tugas CEO Wan Nadiah, lantik Dr Heng Jun Li pangku tugas | DagangNews Skip to main content

TMC Life Sciences gantung tugas CEO Wan Nadiah, lantik Dr Heng Jun Li pangku tugas

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jan - TMC Life Sciences Bhd menggantung tugas Wan Nadiah Wan Mohd Abdullah Yaakob sebagai ketua pegawai eksekutif kumpulan (GCEO) dan juga sebagai CEO anak syarikatnya Thomson Hospitals Sdn Bhd.

 

Menurut makluman di Bursa Malaysia, penggantungan tugas Wan Nadiah berkuat kuasa pada Isnin sehingga pengumuman lanjut oleh lembaga. Bagaimanapun, kumpulan itu tidak mendedahkan sebab-sebab tindakan tersebut.

 

Serentak dengan itu, TMC Life Sciences mengumumkan seorang anggota lembaga pengarahnya, Dr Heng Jun Li Melvin, dilantik sebagai pemangku Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan, bagi mengambil alih tugas dan fungsi Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan.


 

Dr Heng Jun Li
                                               Dr Heng Jun Li

 


"Lembaga pengarah ingin mengumumkan lebih lanjut bahawa syarikat itu akan meneruskan perniagaannya seperti biasa" tambah kumpulan itu.

 

Heng, 41, kini juga merupakan pengarah eksekutif dan CEO kumpulan Thomson Medical Group Ltd, Singapura.

 

Sebelum itu, beliau merupakan CEO Hospital Gleneagles di bawah IHH Healthcare Bhd, selepas memegang beberapa jawatan tinggi dalam industri penjagaan kesihatan.

 

Heng memiliki Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Frankfurt School of Finance & Management dan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Ijazah Sarjana Muda Pembedahan dari Universiti London, Hospital St Georges.

 

Wan Nadiah dilantik sebagai pengarah eksekutif TMC pada Februari 2019. Sebelum itu, beliau merupakan ketua pegawai operasi di Pusat Perubatan Sunway selepas dinaikkan pangkat sebagai pengarah pembangunan perniagaan dan komunikasi korporatnya pada Oktober 2016.

 

Pada tahun 2021, Wan Nadiah adalah satu-satunya rakyat Malaysia yang tersenarai dalam 20 Ahli Perniagaan Wanita Kuasa Forbes Asia.


 

tmc

 


Beliau diiktiraf atas usahanya sebagai CEO hospital utama di mana beliau memperkenalkan pasukan petugas COVID-19 di hospital dan melancarkan aplikasi mudah alih, menyediakan penjagaan pesakit hujung ke hujung jarak jauh daripada pelantikan, pemeriksaan dan penilaian kepada perkhidmatan pemulihan dan penghantaran ubat.

 

Wan Nadiah memiliki Ijazah Sarjana dalam Kesihatan Awam (Pemakanan) dari London School of Hygiene and Tropical Medicine di UK dan ijazah dalam Sains Biokimia dari Harvard College, Amerika Syarikat. Beliau kini juga berkhidmat sebagai naib presiden Kelab Harvard Malaysia. - DagangNews.com