Pengecualian cukai perkhidmatan bawa implikasi hasil cukai lebih rendah, kata penganalisis | DagangNews Skip to main content

Pengecualian cukai perkhidmatan bawa implikasi hasil cukai lebih rendah, kata penganalisis

Keputusan untuk mengecualikan perkhidmatan logistik dan penyelenggaraan tertentu daripada cukai perkhidmatan dijangka mempunyai implikasi ke atas hasil cukai kerajaan dan perancangan belanjawan. - Gambar Fredrick F.

KUALA LUMPUR 2 April - Keputusan untuk mengecualikan perkhidmatan logistik dan penyelenggaraan tertentu daripada cukai perkhidmatan dijangka memberi implikasi kepada hasil cukai dan perancangan belanjawan kerajaan.

 

Pakar ekonomi memberi amaran bahawa walaupun pengecualian itu mungkin memberikan kelegaan jangka pendek kepada pengguna dan perniagaan, ia boleh mewujudkan cabaran kepada kerajaan, memaksanya mencari sumber pendapatan alternatif atau mengurangkan perbelanjaan bagi mengekalkan kestabilan fiskal.

 

Naib Presiden Persatuan Akauntan Cukai Malaysia, Dr Mohd Fairuz A. Razak berkata kesan sektoral terhadap tabung kerajaan akan berbeza-beza, bergantung kepada saiz dan kepentingan sektor logistik dan penyelenggaraan dalam ekonomi keseluruhan.

 

"Sekiranya sektor-sektor ini agak kecil berbanding sektor lain yang tertakluk kepada cukai perkhidmatan, impak kepada hasil kerajaan mungkin terhad. Sebaliknya, kesannya boleh menjadi lebih ketara jika ia merupakan sebahagian besar daripada aktiviti ekonomi."

 

 

Dr Mohd Fairuz A. Razak
             Dr Mohd Fairuz A. Razak

 

 

Walaupun pengecualian cukai ke atas perkhidmatan logistik dan penyelenggaraan boleh mengurangkan tekanan kos sara hidup, Fairuz berkata ia mungkin bukan penyelesaian untuk menangani cabaran ekonomi yang lebih luas.

 

Langkah lain, seperti sokongan pendapatan, subsidi dan dasar yang menyasarkan inflasi dan kos perumahan, mungkin perlu untuk bantuan menyeluruh, katanya seperti dilapor The New Straits Times.

 

"Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kesannya bergantung kepada pelbagai faktor, seperti tahap pengecualian cukai, cara perniagaan bertindak balas terhadap perubahan ini dan keadaan ekonomi yang lebih luas.

 

"Walaupun pengecualian cukai boleh memberikan sedikit kelegaan, ia mungkin tidak menyelesaikan sepenuhnya cabaran yang berkaitan dengan peningkatan kos sara hidup, yang boleh dipengaruhi oleh pelbagai faktor termasuk trend ekonomi global, dasar kerajaan dan faktor sosioekonomi."

 

 

KPMG di Malaysia Soh Lian Seng
                               Soh Lian Seng

 

 

Ketua Cukai KPMG di Malaysia Soh Lian Seng berkata kerajaan dijangka mengutip kira-kira RM3 bilion daripada kenaikan cukai perkhidmatan itu. Tetapi pengecualian itu bermakna pengurangan kutipan cukai.

 

Soh berkata ini menunjukkan kesediaan kerajaan untuk mendengar penderitaan rakyat walaupun ia menempa jalan ke hadapan dalam pembaharuan cukai yang progresif.

 

"Saya mengalu-alukan langkah terbaharu ini kerana mengenakan cukai perkhidmatan akan memberi kesan kepada pengguna akhir kerana logistik memainkan peranan penting dalam keseluruhan rantaian bekalan.

 

“Bagi perkhidmatan penyelenggaraan atau pembaikan bagi tujuan kediaman pula, pengecualian itu akan memberi kelonggaran kepada rakyat,” katanya.

 

 

Tratax Sdn Bhd Renganathan Kannan
                      Renganathan Kannan

 

 

Pengarah Eksekutif Tratax Sdn Bhd Renganathan Kannan berkata pengecualian cukai perkhidmatan untuk perkhidmatan logistik tertentu dijangka mengurangkan kesan cukai bertingkat dalam industri dan memberi kesan kepada rantaian nilai perusahaan.

 

Beliau berkata pengecualian itu adalah langkah positif yang membolehkan pengusaha perniagaan menilai semula dan menyemak semula pengaturan harga bagi mengekalkan daya saing.

 

“Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa cukai perkhidmatan yang dikutip oleh penyedia perkhidmatan logistik antara 1 Mac dan 31 Mac mesti dihantar kepada Kastam dan tiada bayaran balik akan dilayan untuk tempoh ini,” tambahnya.

 

Kementerian Kewangan mengumumkan pada Ahad skop pengecualian cukai yang lebih luas ke atas perkhidmatan logistik dan penyelenggaraan.

 

Rangkaian bekalan perkhidmatan pengurusan logistik, operator perkhidmatan lapangan terbang dan pelabuhan, perkhidmatan pergudangan, penghantar kargo, perkapalan, penerbangan atau perkhidmatan rantaian sejuk tidak lagi akan dikenakan cukai perkhidmatan untuk memperoleh perkhidmatan penghantaran atau pengedaran atau pengangkutan barangan, menurut kementerian itu.

 

Pengecualian cukai juga diberikan kepada perkhidmatan penyelenggaraan untuk pembaikan bangunan kediaman, dana tenggelam dan perkhidmatan penyelenggaraan yang berkaitan dengan tanah atau bangunan untuk tujuan kediaman yang disediakan oleh pemaju, badan pengurusan bersama atau persatuan penduduk.

 

Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata pengecualian itu, khususnya bagi sektor logistik dan perkhidmatan penyelenggaraan, adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan kesan cukai ke atas kos sara hidup di samping mengekalkan daya saing sektor perkhidmatan.

 

“Bagi mengekalkan daya saing negara, kerajaan juga tidak akan mengenakan cukai perkhidmatan di zon bebas,” katanya.- DagangNews.com