Tesla pilih Indonesia, maka Malaysia ketinggalan? Mengarut! | DagangNews Skip to main content

Tesla pilih Indonesia, maka Malaysia ketinggalan? Mengarut!

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM

 

 

 

ELON Musk sekian lama dianggap jelmaan hidup watak Tony Stark dalam siri komik Marvel, cuma beliau tidak ada baju Iron Man. Untuk ke angkasa lepas, Musk guna SpaceX.


 

merrepak

 


Baru-baru ini, Musk menjadi perhatian dunia apabila mengumumkan mahu mengambil alih platform media sosial Twitter pada harga AS$44 bilion (kira-kira RM193.12 bilion).

 

Menurut senarai jutawan Forbes paling terbaharu, Musk adalah Manusia No.1 Terkaya di Dunia yang baharu, dengan nilai bersih dianggarkan AS$219 bilion.

 

Pegangan ekuiti 23% Musk dalam Tesla merupakan sebahagian besar daripada kekayaannya, tetapi beliau juga memegang pegangan minoriti dalam syarikat roket milik persendirian yang diasaskannya pada 2002, SpaceX. Perniagaan itu paling baru dinilai oleh pelabur pada AS$74 bilion, berikutan pusingan pembiayaan Februari.

 

Anda tidak akan menemui banyak hartanah atau banyak aset berharga lain dalam portfolio Musk. Di sebalik kekayaannya yang luar biasa, jutawan kelahiran Afrika Selatan itu telah menjalani gaya hidup yang agak ketat.

 

Pada musim bunga 2020, dia berjanji untuk membuang sebahagian besar harta fizikalnya, termasuk setengah dozen rumah agamnya di California. Setakat Jun, kediaman utama Musk ialah rumah sewa "boleh lipat, pasang siap", sebesar pangsapuri studio, di Boca Chica, Texas, tempat SpaceX mengeluarkan Starships.

 

Nilai bersih Musk telah melonjak ke tahap baharu apabila ahli politik menyasarkan kekayaan bilionair.

 

elon

 

 

Pada hari Isnin, beliau mengecam cadangan cukai terkini yang diharapkan oleh Demokrat dapat membantu membiayai rancangan perbelanjaan mereka, yang dilaporkan akan memerlukan bilionair dan mereka yang memperoleh pendapatan melebihi AS$100 juta untuk sekurang-kurangnya tiga tahun berturut-turut membayar cukai setiap tahun atas peningkatan nilai saham mereka dan bon.

 

Dasar itu amat membebankan Musk, yang memiliki saham Tesla yang didagangkan secara terbuka.

 

"Akhirnya, mereka kehabisan wang orang lain dan kemudian mereka datang untuk anda," tulisnya dalam tweet pada malam Isnin, selepas nilai bersihnya meningkat lebih daripada AS$41 bilion dalam satu hari.

 

Keadaan itu juga mungkin menjadi penyebab Musk menghabiskan 18 Mei di Twitter Inc, mengumumkan peralihan politiknya daripada Demokrat kepada Republikan dan menghentam ESG (alam sekitar, sosial dan tadbir urus).

 

Sementara itu, Tesla Inc merosot ke paras terendah tahun ini, menghapuskan AS$12.3bil (RM54.18bil) daripada kekayaannya, manakala saham Twitter terus menurun.

 

Dianggarkan Musk telah kerugian AS$49 bilion (RM215.84bil) sejak melancarkan bidaannya untuk Twitter bulan lepas, sebahagiannya apabila pasaran yang lebih luas jatuh dan beberapa pelabur dalam Tesla semakin bimbang tentang bagaimana dia akan membiayai tawarannya untuk media sosial gergasi itu.

 

nickel
Indonesia memiliki hasil bumi nikel yang merupakan elemen penting di dalam perbuatan bateri.

 

Merebut pelaburan Musk

Paling terbaharu, media Indonesia melaporkan bahawa Tesla telah bersetuju untuk membina kilang bateri dan EV di kompleks perindustrian di wilayah Jawa Tengah, memetik Bahlil Lahadalia, Menteri Pelaburan negara dan ketua Lembaga Penyelaras Pelaburan Indonesia.

 

Rundingan telah berlangsung sejak sekian lama tetapi dilaporkan bahawa perbincangan Indonesia dengan Tesla untuk membina sebuah kilang di kepulauan itu telah gagal pada Mac 2022. Rundingan disambung semula pada April, apabila presiden Indonesia Joko Widodo bertemu Elon Musk di kemudahan SpaceX di Texas, di mana Musk berkata beliau akan melawat negara itu pada November tahun ini.

 

Tiada pengumuman rasmi daripada Tesla mengenai pelaburan Indonesia setakat ini. Lahadalia juga tidak memberikan sebarang butiran, hanya mengatakan Tesla akan memasuki Indonesia tahun ini.

 

Indonesia telah lama mendesak pelaburan dalam pembuatan kenderaan elektrik dan bateri dengan pelbagai insentif. Negara itu, yang mempunyai rizab nikel paling besar di dunia, mahu membina rantaian bekalan lengkap untuk mengekstrak bahan kimia bateri daripada logam itu dan bukannya mengeksportnya sahaja.

 

Ia telah mencapai perjanjian berbilion dolar dengan syarikat Korea Selatan dan China untuk memanfaatkan sumber nikelnya.

 

Apakah ini boleh dikatakan kerugian kepada Malaysia?

Mengarut! Sekian lama Tesla meninjau dua negara sahaja iaitu India dan Indonesia. Dan Indonesia memiliki kelebihan kerana memiliki sumber alam yang penting kepada komponen kereta elektrik Tesla.

 

Jadi kita fokus penawaran kita dengan kekuatan yang ada di dalam negara, misalnya telekomunikasi. Pada 20 Mei lalu, Starlink, penyedia Internet jalur lebar berkelajuan tinggi dan pendaman rendah yang dikendalikan oleh SpaceX, milik Musk, merancang untuk mengembangkan operasinya di Malaysia dalam usaha meningkatkan kadar penembusan Internet di negara ini, terutama bagi kawasan luar bandar.

 

Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, wakil- wakil Starlink akan berada di Malaysia pada minggu hadapan untuk memperhalusi cadangan- cadangan ini, dan kita harap ini dapat dimuktamadkan dalam masa yang terdekat kerana mereka sudah bersedia datang ke Malaysia, membawa teknologi-teknologi baharu ini bagi kepentingan ekonomi negara.

 

PM

 


Ini adalah susulan lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ke Amerika Syarikat pada awal bulan ini di mana beliau mempelawa pelabur dan ahli perniagaan Amerika untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan.

 

Beliau mengalu-alukan mereka, terutamanya syarikat Fortune 500 untuk melabur atau meningkatkan pelaburan mereka iaitu dalam sektor digital ekonomi, teknologi hijau dan kereta elektrik.

 

Malaysia tetap miliki tarikan istimewa kepada pelabur asing

Ada pihak menggunakan Tesla sebagai bahan untuk mencemuh Malaysia kononnya tidak lagi menerima pelaburan. Sebagaimana dibentangkan di atas, Tesla ada sebab khusus memilih Indonesia dan tidak dapat Tesla, ada lagi cabang empayar Musk yang boleh kita teroka.

 

Menuduh Malaysia sudah hilang kejelitaan menarik pelabur pun lebih berbaur politik yang tidak didukung oleh fakta.

 

Hakikatnya ada sahaja syarikat besar global bertapak di Malaysia, malah mengembangkan lagi perniagaan seperti senarai berikut:

 

  1. Syarikat AS, Ferrotec Holdings Corporation akan membina kilang pembuatan baharu di Taman Teknologi Tinggi Kulim dengan nilai pelaburan melebihi RM500 juta.


     ferrotec

     
  2. Syarikat Taiwan, Foxconn bakal membina kilang pembuatan cip bernilai AS$5 bilion di Malaysia memberi tumpuan kepada teknologi EV


     foxconn

     

  3. Malaysia meraih pelaburan bernilai hampir RM2 bilion daripada syarikat semikonduktor, TF AMD Microelectronics (Penang) Sdn Bhd, susulan penyerahan surat kelulusan daripada Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) kepada syarikat itu awal bulan ini.

     AMD

     

  4. Indium Corp, pembekal bahan global yang berpangkalan di AS kepada industri pemasangan elektronik dan pembungkusan semikonduktor, melabur RM250 juta dalam kilang pembuatan di Pulau Pinang.


     

    Indium Malaysia


     

  5. DHL Express, penyedia logistik terkemuka dunia memindahkan Pusat Khidmat Prai ke kemudahan yang lebih besar bernilai RM13 juta di Taman Perindustrian Batu Kawan.

     DHL Malaysia

     
  6. Pembuat coklat, Hershey Company membuka pusat R&D baharu di Kulai, Johor, satu daripada pusat terbesar di luar AS


     Hershey Company

     
  7. Avanade yang berpangkalan di AS telah mengumumkan rancangan untuk melancarkan studio inovasi digital pertamanya di Malaysia, di ruang pejabat Avanade yang diperluas di Tun Razak Exchange, studio itu akan menjadi rumah kepada pasukan pereka, pembangun, jurutera dan pengurus produk pelbagai disiplin, yang berdedikasi untuk membantu pelanggan membayangkan semula pengalaman dan mencipta produk dan perkhidmatan baharu melalui reka bentuk yang diterajui. , pendekatan berpusatkan pengguna.


     avanade
     
  8. Microsoft bersedia melabur AS$1 bilion (RM4.4 bilion) dalam tempoh lima tahun akan datang untuk membina wilayah pusat data Azure yang pertama di negara ini.
     microsoft

     
  9. Perkhidmatan Web Amazon (AWS) dijangka mengeluarkan pelaburan besar di Malaysia tahun ini untuk membangunkan pusat data di negara ini, menurut MITI.

     aws

     
  10. Peneraju global dalam teknologi pam insulin tanpa tiub, Insulet Corporation merancang untuk mewujudkan kemudahan pengurusan insulin di Johor pada 2 Jun 2022 dengan jumlah pelaburan 'yang besar'.

 

insulet

 

 

Johardy Ibrahim merupakan Editor DagangNews.com dengan pengalaman dalam bidang kewartawanan selama 30 tahun. Merrepak adalah kolum pojok beliau setiap minggu yang pertama kali diperkenalkan di Mingguan Malaysia pada 2009 dan menyentuh mengenai apa sahaja yang mencuit jiwa perasaan seminggu ini atau yang menyebabkannya mendengar lagu Kitalah Bintang oleh Ella berulang-ulang kali.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL MERREPAK