2.58 juta pencarum KWSP Bumiputera hanya ada simpanan kurang daripada RM1,000 - Tengku Zafrul | DagangNews Skip to main content

2.58 juta pencarum KWSP Bumiputera hanya ada simpanan kurang daripada RM1,000 - Tengku Zafrul

Bumiputera membentuk sebahagian besar pencarum KWSP dengan tahap simpanan KWSP yang rendah berbanding kaum lain. - Gambar Zul Muhammad
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Di tengah-tengah peningkatan kos sara hidup yang didorong oleh tekanan inflasi, amat menyedihkan apabila mengetahui bahawa 6.62 juta atau 52% daripada 12.78 juta pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di bawah umur 55 tahun mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 akaun pada akhir Jun tahun ini.

 

Apa yang lebih membimbangkan ialah daripada 6.62 juta ahli, 4.99 juta atau 75% daripada pencarum adalah Bumiputera.

 

Pada masa sama, dana persaraan itu juga mendedahkan bahawa 3.2 juta pencarum KWSP di bawah umur 55 tahun mempunyai tahap simpanan kritikal di bawah RM1,000, di mana 2.58 juta atau 81% terdiri daripada Bumiputera.

 

“Sebagai perbandingan relatif, pencarum Bumiputera membentuk 64% atau 8.22 juta daripada jumlah keseluruhan 12.78 juta pencarum dana persaraan berumur bawah 55 tahun,” kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dalam jawapan kepada Senator Datuk Razali Idris semasa soalan dan sesi jawapan di Dewan Negara hari ini.

 

“Ini menunjukkan bahawa Bumiputera membentuk sebahagian besar pencarum KWSP dengan tahap simpanan KWSP yang rendah berbanding kaum lain.”

 

Razali meminta Menteri Kewangan menyatakan langkah-langkah untuk 'menyelamatkan' pencarum KWSP yang mempunyai tahap simpanan di bawah RM10,000 serta mereka yang mempunyai simpanan kurang daripada RM1,000 yang majoritinya terdiri daripada Buputera.

 

Tengku Zafrul menjelaskan tahap simpanan yang rendah dan membimbangkan dalam kalangan pencarum KWSP berpunca daripada pelaksanaan empat kemudahan pengeluaran berkaitan COVID iaitu i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra dan skim Pengeluaran Khas serta pengurangan bahagian pekerja caruman bulanan mereka yang telah bersama-sama menghabiskan dana pencen sebanyak RM155 bilion (RM145 bilion daripada empat program pengeluaran).


 

Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz
               Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz

 


Sebagai langkah untuk membantu pencarum memulihkan simpanan persaraan mereka, KWSP telah menyediakan beberapa saluran caruman untuk mereka.

 

“Bagi pencarum yang bekerja dengan majikan, mereka boleh memilih untuk mencarum lebih tinggi daripada kadar caruman 11% pada bila-bila masa.

 

"Selain itu, mereka boleh menyumbang kepada simpanan mereka pada bila-bila masa tertakluk kepada jumlah tahunan maksimum RM60,000,” kata Tengku Zafrul.

 

“Begitu juga, pencarum yang bekerja sendiri atau mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap atau penganggur seperti pelajar dan suri rumah berumur bawah 60 tahun boleh memilih untuk membuat caruman sukarela pada bila-bila masa di bawah program i-Saraan tertakluk kepada maksimum RM60,000 setahun. ”

 

Sebagai insentif untuk menggalakkan kumpulan individu ini menabung di bawah i-Saraan, Kerajaan menyumbang 15% kepada jumlah deposit mereka atau sehingga RM60,000 setahun. – DagangNews.com