Abu Hanifah Noordin kembali ke Datasonic sebagai Timbalan Pengerusi Eksekutif | DagangNews Skip to main content

Abu Hanifah Noordin kembali ke Datasonic sebagai Timbalan Pengerusi Eksekutif

Datuk Abu Hanifah Noordin memiliki 8.1% kepentingan dalam Datasonic.

KUALA LUMPUR 15 Sept - Datasonic Group Bhd mengumumkan kembalinya bekas pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif Datuk Abu Hanifah Noordin ke dalam lembaganya sebagai timbalan pengerusi eksekutif, berkuat kuasa serta-merta.

 

Abu Hanifah memiliki 8.1% kepentingan dalam Datasonic, penyedia utama MyKad dan pasport nasional Malaysia, serta penyelesaian e-gate di pintu sempadan antarabangsa negara.

 

Datuk Abu Hanifah, 71, meletak jawatan daripada kepimpinan kumpulan itu pada Januari 2020, digantikan oleh Datuk Haji Razali Mohd Yusof, yang berundur sedikit lebih setahun kemudian pada Februari 2021.

 

Razali digantikan oleh Wan Zalizan Wan Jusoh, yang dilantik semula sebagai pengarah eksekutif pada 14 Sept, kata syarikat itu dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

 

 

Wan Zalizan Wan Jusoh
            Wan Zalizan Wan Jusoh

 

 

Selain Abu Hanifah dan Wan Zalizan, Datasonic turut mengumumkan beberapa perubahan bilik lembaga pengarah, termasuk persaraan pengerusi Jeneral Tun Mohamed Hashim Mohd Ali, pengarah bukan eksekutif bebas Datuk Seri Sharifuddin Ab Ghani dan Noor Suhaila Saad.

 

Timbalan pengarah urusan Chia Kok Khuang juga dilantik semula sebagai pengarah eksekutif.

 

Datasonic melantik tiga ahli baharu lembaga pengarah iaitu Chew Chi Hong sebagai pengarah eksekutif, Datuk Mohd Khalil Kader Mohd sebagai pengarah bebas bukan eksekutif dan Datuk Roseleen Buyong sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas.

 

Saham Datasonic ditutup 1.03% lebih rendah pada 48 sen sesaham hari ini, memberikannya permodalan pasaran RM1.41 bilion. - DagangNews.com