Affin Bank dan pemegang saham terpilih jual keseluruhan 68.35 ekuiti dalam Affin Hwang Asset Management pada harga RM1.54 bilion | DagangNews Skip to main content

Affin Bank dan pemegang saham terpilih jual keseluruhan 68.35 ekuiti dalam Affin Hwang Asset Management pada harga RM1.54 bilion

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

KUALA LUMPUR 28 Jan - Anak syarikat Affin Bank Bhd Affin Hwang Investment Bank Bhd dan pemegang saham pengurusan utama terpilih Affin Hwang Asset Management Bhd (Affin Hwang AM) telah menandatangani perjanjian pembelian saham bersyarat dengan Starlight Asset Sdn Bhd, untuk penjualan keseluruhan 68.35% kepentingan mereka dalam syarikat pengurusan aset itu dengan pertimbangan tunai RM1.54 bilion. 

 

Nilai jualan Affin Hwang AM pada RM2.25 bilion adalah berdasarkan kepentingan ekuiti 100%, menurut kenyataan Affin Bank.

 

Kumpulan itu akan mengiktiraf keuntungan daripada pelupusan sebanyak RM1.08 bilion untuk penjualan 63% kepentingannya dalam Affin Hwang AM kepada CVC. 

 

Pelupusan itu akan membolehkan kumpulan itu merealisasikan premium berdasarkan pertimbangan, yang mewakili harga sejarah kepada aset di bawah pengurusan (AUM) dan pendapatan harga berganda masing-masing sebanyak 3.1% dan 19.7 kali, berdasarkan penyata kewangan teraudit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2020” katanya.

 

Tambahnya, urus niaga itu dijangka meningkatkan nisbah Ekuiti Biasa Tahap 1 sebanyak 289 mata asas, berdasarkan kewangan terauditnya untuk FY20. 

 

Menurut bank itu, ia akan menggunakan keuntungan untuk keperluan modal kerja untuk mengembangkan perniagaan perbankan terasnya.

 

 “Urus niaga ini dijangka selesai pada suku ketiga 2022 dan tertakluk kepada kelulusan pemegang saham Affin Bank dan kelulusan kawal selia yang berkaitan,” tambahnya. 

 

Selain Affin Hwang Investment Bank, yang memegang 63% kepentingan dalam bank itu, pemegang saham lain termasuk Nikko Asset Management International Ltd (Nikko AM) dengan 27% kepentingan, diikuti oleh pengarah urusan Affin Hwang AM Datuk Teng Chee Wai dengan 3.1% ekuiti minat. Baki 6.9% dibahagikan antara 13 pemegang saham yang kepentingannya berkisar antara 0.3% hingga 1.15%.

 

Kenyataan itu bagaimanapun tidak menyebut secara khusus pemegang saham yang terlibat dalam urus niaga itu. 

 

"Nisbah modal kami yang dipertingkatkan akan meletakkan kami pada kedudukan yang kukuh untuk melaksanakan rancangan perniagaan jangka panjang kami dan melonjakkan kedudukan kumpulan untuk Pelan A25 kami untuk mencapai jumlah pinjaman dan pembiayaan sebanyak RM90 bilion menjelang akhir 2025," katanya. -DagangNews.com