Ahli Nube adakan protes, dakwa pengurusan kanan MBSB diskriminasi pekerja | DagangNews Skip to main content

Ahli Nube adakan protes, dakwa pengurusan kanan MBSB diskriminasi pekerja

IPOH 22 Jun — Kira-kira 50 ahli Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (Nube) mengadakan bantahan terhadap MBSB Bank Bhd di hadapan cawangan bank itu di Persiaran Greenhill di sini hari ini berhubung dakwaan diskriminasi dan penderaan pihak pengurusan bank terhadap pekerjanya.

 

Berpakaian kemeja-t kesatuan biru dan putih, penunjuk perasaan mengangkat sepanduk dan sepanduk, sambil melaungkan "hidup pekerja, bangkit pekerja", 'MBSB, turun ke bawah'.

 

Anggota polis dilihat berada di kawasan itu bagi memantau keadaan bagi mengelak kejadian tidak diingini, menurut laporan The Malay Mail.

 

Setiausaha Cawangan Nube Edwin Salomon berkata bahawa kesatuan itu tidak mempunyai pilihan selain turun ke jalan membuat bantahan kerana pengurusan tertinggi MBSB sengaja enggan menyelesaikan rungutan yang dibangkitkan oleh pekerja.

 

Edwin juga berkata Nube telah menulis banyak surat kepada pengurusan tertinggi untuk berunding dan membincangkan masalah yang dihadapi pekerja tetapi mereka tidak diendahkan.

 

“Nube tidak pernah berdepan sebarang isu dan mempunyai hubungan industri yang harmoni semasa MBSB diterajui oleh Allahyarham Datuk Seri Ahmad Zaini Othman (bekas Ketua Pegawai Eksekutif).

 

“Susulan kematiannya, pemangku Ketua Pegawai Eksekutif MBSB Datuk Nor Azam M. Taib dan Ketua Pegawai Rakyat (CPO) Farid Basir, bertindak tidak jujur ​​dan tidak berintegriti serta tidak profesional apabila mereka melakukan beberapa siri tindakan bermusuhan terhadap Nubeand enggan mengakui senarai isu yang dibangkitkan, ” katanya.

 

"Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif itu dengan bangganya mengisytiharkan dia akan menggunakan kuasa penuh undang-undang untuk menghalang Nube daripada menjalankan peranan asasnya.

 

"Ancaman sedemikian adalah satu bentuk penyalahgunaan kuasa dan amalan gengsterisme," tambahnya.

 

Dalam bantahan mereka hari ini, Nube turut mengenengahkan senarai dakwaan tindakan pemusnahan kesatuan oleh pemangku CEO dan MSM, iaitu dengan menafikan bantuan kewangan sekali sahaja sebanyak RM1,000 kepada pekerja B40 dan M40 Nube, memanipulasi penetapan pekerja dan huraian kerja kepada menghalang mereka daripada menyertai Nube, gagal memotong yuran kesatuan mereka bagi yang menyertai Nube walaupun dijanjikan dan enggan memberikan faedah kadar faedah pinjaman perumahan yang lebih rendah untuk ahli mengikut Perjanjian Kolektif.

 

Edwin berkata bahawa Nube menuntut MBSB terlibat dalam dialog sosial untuk menyelesaikan semua aduan industri.

 

“Kami juga mahu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), sebagai pemegang saham utama MBSB menamatkan perkhidmatan Azam dan Farid demi menjaga kepentingan pekerja MBSB dan pencarum KWSP,” katanya.

 

Piket serupa turut diadakan serentak dari 12.30 tengah hari hingga 1.30 tengah hari di empat lagi cawangan MBSB di seluruh negara iaitu di Selangor, Pulau Pinang, Melaka dan Terengganu. - DagangNews.com