AirAsia rekod faktor muatan suku tahunan tertinggi sejak COVID-19 | DagangNews Skip to main content

AirAsia rekod faktor muatan suku tahunan tertinggi sejak COVID-19

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

KUALA LUMPUR 27 Jan - Operasi gabungan AirAsia Group Bhd di seluruh Malaysia, Indonesia dan Filipina merekodkan faktor muatan suku tahunan tertinggi kumpulan pada 80% bagi suku keempat berakhir 31 Disember 2021 (4QFY21) sejak permulaan wabak COVID-19 pada awal 2020 

 

AirAsia dalam satu kenyataan berkata, bilangan penumpang yang dibawa turut meningkat lebih dua kali ganda daripada tahun sebelumnya, melepasi kuantum pertumbuhan kapasiti syarikat penerbangan itu.

 

AirAsia Group menjalankan operasinya di Malaysia, Indonesia dan Filipina melalui Sijil Operasi Udara (AOC) syarikat masing-masing di negara-negara tersebut.

 

"Pada FY21, faktor muatan untuk AOC yang disatukan kekal sihat pada 74% dengan strategi dilaksanakan untuk menguruskan berbilang penutupan gangguan yang dikenakan oleh kerajaan masing-masing," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Jumlah penumpang yang dibawa meningkat 103% kepada 2.7 juta yoy pada 4Q2021, melepasi peningkatan kapasiti sebanyak 70%, membawa kepada peningkatan 13 mata peratusan (ppts) dalam faktor muatan kepada 80%. 

 

Kilometer Tempat Duduk Tersedia (ASK) meningkat sebanyak 72% YoY, terutamanya disebabkan oleh permintaan yang kukuh daripada pengenalan gelembung perjalanan bebas kuarantin untuk Malaysia dan pelonggaran sekatan perjalanan pada 4Q2021.

 

Ia berkata, penumpang AirAsia Malaysia yang dibawa dan kapasiti masing-masing meningkat sebanyak 164% dan 139% berbanding suku yang sama pada tahun sebelumnya berikutan peningkatan permintaan selepas pembukaan semula sempadan negeri yang diumumkan oleh kerajaan Malaysia. 

 

"Faktor muatan meningkat sebanyak 7ppt YoY dan 19ppts QoQ kepada 80% sempena musim perayaan akhir tahun dan peningkatan kekerapan di laluan permintaan tinggi termasuk antara Kuala Lumpur dan Langkawi, diikuti dengan laluan Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu pada November dan Disember 2021. 

 

"Syarikat menjangkakan aliran menaik dalam permintaan untuk perjalanan rentas negeri akan berterusan selepas kerajaan membenarkan penduduk yang diberi vaksin sepenuhnya melakukan perjalanan rentas negeri," katanya.

 

 AirAsia Indonesia mencatatkan faktor muatan yang membanggakan sebanyak 87% pada Disember 2021, didorong oleh peningkatan kekerapan penerbangan selaras dengan permintaan yang semakin meningkat, terutamanya pada Disember 2021.

 

 AirAsia Filipina terus mencatat prestasi yang lebih baik pada 4Q2021 dengan tempat duduk dijual pada tahun 4Q2021 berganda daripada 3Q2021. 

 

"Untuk 4Q2021, AirAsia Thailand mengendalikan lebih banyak kapasiti domestik berbanding suku sebelumnya, di atas permintaan yang kukuh. 

 

"AirAsia Thailand membawa 1.15 juta penumpang. Faktor beban meningkat kepada 78% pada Disember 2021," katanya. - DagangNews.com