Aliran masuk asing pada Mei susut kepada RM1.7 bilion | DagangNews Skip to main content

Aliran masuk asing pada Mei susut kepada RM1.7 bilion

 

 

KUALA LUMPUR 10 Jun - Aliran masuk portfolio asing pada Mei mencatat penurunan kepada RM1.7 bilion berbanding RM5.2 bilion pada bulan sebelumnya.

 

Bagaimanapun, ia masih menandakan aliran masuk buat bulan kelapan berturut-turut, menurut UOB Economics and Markets Research dalam nota kajiannya hari ini.

 

Meskipun pelabur asing masih kekal pembeli utama dalam bon tempatan, tetapi aliran masuk berkurangan kepada RM1.9 bilion pada Mei berbanding RM6.4 bilion bulan sebelumnya.

 

"Ia menandakan aliran masuk paling rendah sejak September 2020. Tetapi, pelabur asing kekal penjual bersih ekuiti tempatan sebanyak RM200 juta pada Mei (berbanding April, RM1.1 bilion)," katanya.

 

Berdasarkan laporan firma itu, kemasukan aliran asing yang rendah dalam pasaran modal Malaysia pada bulan tersebut adalah seiring dengan trend pengurangan aliran portfolio bukan pemastautin dalam pasaran baharu muncul.

 

Antara kebimbangan utama termasuklah pemulihan yang perlahan dalam ekonomi baharu muncul dengan mengambil kira peningkatan ketara jangkitan COVID-19, kadar vaksinasi yang perlahan, tekanan inflasi tinggi, prospek fiskal yang lemah dan beban hutang.

 

Aliran masuk dalam hutang pada Mei terutamanya menerusi Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Undang-undang Perbendaharaan Malaysia (MTB).

 

Menurut UOB, setakat ini jumlah aliran asing terkumpul dalam pasaran hutang dan ekuiti tempatan berjumlah RM21.9 bilion bagi tempoh Januari hingga Mei 2021.

 

"Pemilikan asing dalam ekuiti Malaysia juga kekal menghampiri paras 20%, pada 20.4% daripada keseluruhan pasaran modal pada Mei," katanya.

 

Rizab asing Bank Negara Malaysia berkembang AS$100 juta bulan ke bulan atau AS$3.3 bilion setakat ini kepada AS$110.9 bilion pada akhir Mei, tertinggi sejak Disember 2014. 

 

Paras rizab ini mampu menampung membiayai 8.4 bulan import dan 1.1 kali jumlah hutang luar jangka masa singkat. - DagangNews.com