Alliance Bank catat peningkatan untung bersih kepada RM212.16 juta pada Q1 | DagangNews Skip to main content

Alliance Bank catat peningkatan untung bersih kepada RM212.16 juta pada Q1

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Ogos - Alliance Bank Bhd berkata ia terus meraih hasil dalam segmen PKS dan pengguna sebagai sebahagian daripada usahanya untuk menjadi bank pilihan utama pemilik perniagaan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Joel Kornreich berkata, bank itu telah mengekalkan momentumnya dalam memperoleh pelanggan baharu dengan pertumbuhan 70% tahun ke tahun (y-o-y) pada suku berakhir 30 Jun 2022, meletakkannya di landasan untuk memperoleh 80,000 pelanggan baharu kepada bank menjelang akhir FY23.

 

Menurut beliau, pihaknya juga menambah baik pertumbuhan hubungan dwi-perniagaan baharu dengan pemilik perniagaan, menerima kira-kira 1,800 pemilik perniagaan, peningkatan 60% dari tahun ke tahun.

 

"Kadar lampiran baharu kepada bank kini berada di antara 50% dan 60%," katanya dalam satu kenyataan.

 

"Jumlah urus niaga merentas semua saluran meningkat 19% tahun ke tahun, dengan transaksi digital bank melepasi paras 75%," tambahnya.

 

Kornreich membuat komen itu ketika bank mengeluarkan keputusannya untuk suku pertama tahun kewangan, yang menunjukkan lonjakan 45.3% tahun ke tahun dalam keuntungan bersih kepada RM212.16 juta.

 

Bagi suku tersebut, pendapatan sesaham meningkat kepada 13.7 sen berbanding 9.43 sen pada suku tahun lalu.

 

Pendapatan bagaimanapun lebih rendah sedikit pada RM474.07 juta berbanding RM482.96 juta.


 

Joel Kornreich
                                                       Joel Kornreich

 


Menurut bank itu, pendapatan faedah bersih meningkat 7.6% tahun ke tahun kepada RM392.1 juta disebabkan oleh volum pinjaman yang lebih tinggi dan kenaikan kadar polisi semalaman, manakala pendapatan yuran berasaskan pelanggan meningkat 7.5% tahun ke tahun disebabkan pendapatan pengurusan kekayaan yang lebih tinggi.

 

Nisbah kos kepada pendapatan berada pada 44.4%, dalam panduan pengurusan.

 

Ia berkata pengurusan kredit proaktif oleh bank itu menyebabkan kos kredit bersih 1QFY23 berkurangan 25.5bps tahun ke tahun kepada -3.7bps.

 

Bagi deposit, akaun simpanan akaun semasa (Casa) meningkat 5.3% atau RM1.2 bilion tahun ke tahun untuk nisbah Casa yang lebih baik sebanyak 50%.

 

Pinjaman keseluruhan meningkat 6.7% y-o-y, didorong oleh pertumbuhan dalam pinjaman perbankan perniagaan (PKS, korporat dan komersial), yang meningkat 28.4% y-o-y.

 

Bank itu menambah bahawa portfolio bantuan kewangannya, yang terdiri daripada bantuan pelepasan pembayaran semasa wabak, telah dikurangkan kepada RM3.7 bilion, mewakili 8% daripada buku pinjaman.

 

Nisbah Ekuiti Biasa Tier-1 (CET 1) berada pada 15.4%, manakala nisbah Modal Tahap-1 berada pada 16.7%, dan jumlah nisbah modal pada 20.9%.

 

Nisbah perlindungan kecairan adalah pada 162.9% manakala nisbah pinjaman kepada dana bank berada pada 85.3%. - DagangNews.com