99 Holdings meterai perjanjian taja jamin bersama tiga bank pelaburan bagi penyenaraian di Pasaran Utama Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

99 Holdings meterai perjanjian taja jamin bersama tiga bank pelaburan bagi penyenaraian di Pasaran Utama Bursa Malaysia

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 26 Julai - 99 Speed Mart Retail Holdings Berhad (99 Holdings) menandatangani perjanjian taja jamin runcit dengan CIMB Investment Bank Berhad, Affin Hwang Investment Bank Berhad, dan RHB Investment Bank Berhad sebagai sebahagian daripada tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang. 

 

Syarikat pengendali pasar raya 99 Speed Mart itu dijadual disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad pada suku ketiga tahun 2024.

 

99 Holdings terlibat dalam peruncitan barangan keperluan harian, terutamanya barangan pengguna, melalui rangkaian luas premis pasar mini di seluruh Malaysia. 

 

 

Rangkaian 99 Speedmart yang kukuh kini mempunyai lebih daripada 2,600 premis di seluruh negara.

 

IPO 99 Holdings melibatkan sehingga 1,428 juta saham biasa (Saham IPO) merangkumi tawaran jualan sehingga 1,028 juta saham biasa sedia ada (Saham Tawaran) dan penerbitan awam sebanyak 400 juta saham biasa baharu (Saham Penerbitan) yang akan diagihkan seperti berikut:

 

a) Tawaran institusi sebanyak 1,218.0 juta Saham IPO mewakili sehingga 14.5% daripada jumlah saham biasa yang diperbesarkan Syarikat di mana:

 

i. 1,050.0 juta Saham IPO akan ditawarkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI); dan

 

ii. Sehingga 168 juta Saham Tawaran akan ditawarkan kepada pelabur institusi Malaysia dan pelabur terpilih.

 

b) Tawaran runcit sebanyak 210 juta Saham Penerbitan mewakili 2.5% daripada jumlah saham biasa yang diperbesarkan:

 

i. 168 juta Saham Penerbitan akan diperuntukkan untuk permohonan oleh orang ramai di Malaysia melalui undian, di mana 84 juta akan diperuntukkan untuk permohonan oleh warganegara Bumiputera, syarikat, koperasi, persatuan, dan institusi; dan

 

ii. 42 juta Saham Penerbitan akan diperuntukkan untuk pengarah, kakitangan, dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan 99 Holdings dan anak syarikatnya (Kumpulan 99 Holdings).

 

ARTIKEL BERKAITAN: 99 Speed Mart bakal disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia

 

CIMB Investment Bank Berhad sebagai Penjamin Utama Tunggal, bersama dengan Affin Hwang Investment Bank Berhad dan RHB Investment Bank Berhad sebagai Penjamin Bersama akan menanggung keseluruhan tawaran runcit IPO tersebut.

 

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif 99 Holdings, Lee Thiam Wah, berkata, penandatanganan perjanjian taja jamin runcit ini menandakan pencapaian penting bagi Syarikat, membawa selangkah lebih dekat ke arah penyenaraian di Pasaran Utama Bursa Securities. 

 

"Kami teruja untuk memulakan fasa pertumbuhan kami yang seterusnya. Dengan memanfaatkan pasaran modal, kami dapat mempercepatkan rancangan pengembangan kami dan terus memperluas rangkaian kedai kami di Malaysia. 

 

"Ini akan mengukuhkan lagi kedudukan kami sebagai peruncit rangkaian mini-market terbesar di Malaysia, meningkatkan pengenalan jenama kami di rantau ini. Ia juga akan memacu penglibatan pengguna dan membolehkan orang ramai menyertai pertumbuhan Syarikat.

 

“Saya ingin mengucapkan penghargaan yang tulus kepada CIMB Investment Bank Berhad, Affin Hwang Investment Bank Berhad, dan RHB Investment Bank Berhad atas sokongan dan kepercayaan mereka sepanjang proses penyenaraian kami,” tambahnya.

 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Investment Bank Berhad, Nor Masliza Sulaiman, berkata, pihaknya sangat berbesar hati untuk menjadi sebahagian daripada IPO bersejarah ini, yang menambah daya tarikan kepada pasaran modal Malaysia. 

 

"99 Holdings telah berkembang menjadi jenama yang dikenali ramai di kalangan rakyat Malaysia, dan menyaksikan pertumbuhannya yang luar biasa untuk menjadi rangkaian mini-market terbesar di Malaysia adalah sangat memberi inspirasi. 

 

"Kami menantikan kerjasama yang berterusan dan berharap untuk bekerjasama dalam fasa pertumbuhan seterusnya bagi 99 Holdings,” jelasnya. - DagangNews.com