AirAsia X catat untung bersih RM328 juta bagi 1QFY23 di atas pendapatan sebanyak RM548.8 juta | DagangNews Skip to main content

AirAsia X catat untung bersih RM328 juta bagi 1QFY23 di atas pendapatan sebanyak RM548.8 juta

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - AirAsia X Berhad merekodkan untung bersih sebanyak RM328 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23).

 

Kumpulan itu melaporkan pendapatan sebanyak RM548.8 juta, menandakan pemulihan ketara hampir 50% daripada prestasi yang dicapai pada 2019.

 

Katanya, metriks yang dipertingkatkan ini lebih menguntungkan kerana hanya dua lagi pesawat tambahan telah diaktifkan pada suku tersebut, dengan enam pesawat lagi dalam barisan untuk memulakan operasi pada Mei 2023.

 

"Ekuiti pemegang saham AirAsia X telah menunjukkan perubahan positif kepada RM40.8 juta, daripada ekuiti pemegang saham negatif sebanyak RM285.2 juta pada suku sebelumnya, yang kini membuka jalan untuk kumpulan itu menangani klasifikasi Nota Amalan 17 (PN17), tertakluk kepada kelulusan kawal selia," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Benyamin Ismail berkata, strategi kumpulan untuk menyambung semula perkhidmatan kepada pasaran teras selaras dengan permintaan kekal di landasan yang betul.

 

Katanya, hari ini AirAsia X menyediakan 16 destinasi dengan sehingga 83 penerbangan setiap minggu. 

 

"Pada suku akan datang, pasukan itu akan meningkatkan lagi kekerapan penerbangan dan sedang mencari untuk melancarkan lebih banyak destinasi ke China sambil menyemak perkhidmatan baharu ke Istanbul dan berpotensi Asia Tengah.

 

"Apabila syarikat penerbangan di bawah jenama AirAsia yang lebih luas terus berkembang, trafik FlyThru kami meningkat, apabila ketersambungan bertambah.

 

"Berbanding dengan suku sebelumnya, jumlah penumpang FlyThru melonjak lebih 146% kepada 130,033 penumpang pada 1QFY23," katanya.

 

Katanya, dari segi kedudukan kewangan, baki tunai AirAsia X berjumlah RM192.4 juta pada akhir Mac 2023 dan ekuiti pemegang saham telah kembali kepada positif pada RM40.8 juta.

 

"Baru-baru ini, kami mengumumkan cadangan penempatan saham dengan pelabur institusi utama, yang berpotensi mengumpul sehingga RM50 juta modal baharu yang akan membantu untuk menyokong keperluan modal kerja jangka pendek.

 

"Ia mengukuhkan kunci kira-kira apabila kumpulan terus pulih dan mengembangkan operasinya dalam era selepas wabak ini, terutamanya untuk pengaktifan semula dan penyelenggaraan yang semakin berkembang," katanya. - DagangNews.com