Akaun 3 KWSP: Tomei menjangkakan peningkatan jualan barang kemas | DagangNews Skip to main content

Akaun 3 KWSP: Tomei menjangkakan peningkatan jualan barang kemas

KUALA LUMPUR 16 Mei - Peruncit emas dan barang kemas Tomei Consolidated Bhd menjangkakan Akaun 3 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baharu diperkenalkan akan meningkatkan kuasa perbelanjaan pengguna, yang berpotensi meningkatkan jualannya.

 

"Akaun 3 KWSP akan memberi impak positif kepada runcit," kata pengarah urusan kumpulan Tomei Datuk Ng Yih Pyng pada sidang media selepas mesyuarat agung tahunan syarikat itu di sini hari ini, menurut laporan The Edge.

 

 

Datuk Ng Yih Pyng
                           Datuk Ng Yih Pyng

 

 

Ng berkata walaupun Akaun 3 KWSP dijangka memberi impak positif ke atas aktiviti runcit, ia mungkin tidak sepadan dengan rangsangan besar yang dilihat semasa tempoh COVID-19, apabila RM145 bilion dikeluarkan oleh ahli KWSP di bawah pelbagai program pengeluaran.

 

 

Mulai 11 Mei 2024, semua akaun ahli KWSP telah disusun semula kepada tiga kategori: Akaun Persaraan (Akaun 1), Akaun Sejahtera (Akaun 2), dan Akaun Fleksibel (Akaun 3). Caruman kini dibahagikan kepada bahagian 75% ke dalam Akaun 1, 15% ke dalam Akaun 2 dan 10% ke dalam Akaun 3. Sebelum ini, 70% daripada caruman pergi ke Akaun 1 dan 30% ke Akaun 2.

 

Akaun 3 membolehkan ahli KWSP membuat pengeluaran pada bila-bila masa, dengan jumlah pengeluaran minimum RM50. KWSP telah mengunjurkan pengeluaran sebanyak RM25 bilion pada tahun pertama berikutan pelancaran Akaun 3.

 

Dengan harga emas yang lebih tinggi dan peningkatan jumlah pelancong, Ng menjangkakan prospek positif bagi prestasi kewangan Tomei tahun ini berakhir 31 Dis 2024 (FY2024).

 

“Kami berharap dapat menunjukkan prestasi yang lebih baik berbanding tahun lepas dan terus berkembang secara sederhana,” katanya.

 

Ng menonjolkan sentimen pasaran positif yang didorong oleh kemasukan pelancong China dan India di tengah-tengah dasar kemasukan bebas visa yang berterusan.

 

Dengan harga emas melonjak 16.1% tahun setakat ini kepada AS$2,391.13 (RM11,199.37) seauns, Ng menjangkakan harga emas semasa yang tinggi akan mengembangkan margin kumpulan dalam jangka pendek.

 

Ng berkata, kumpulan itu berhasrat untuk mengembangkan kehadiran runcitnya, dengan rancangan untuk membuka dua cawangan tambahan tahun ini. Tomei kini mengendalikan 58 kedai runcit.

 

“Kami berhati-hati optimistik tentang ekonomi. Kami telah menandatangani perjanjian dengan beberapa pusat membeli-belah dan berharap untuk membuka satu atau dua cawangan baharu menjelang akhir tahun ini,” katanya.

 

 

Tomei

 

 

Tomei telah mencatatkan rekod keuntungan bersih tahunan dan hasil tertinggi untuk FY2022, dibantu oleh pembukaan semula ekonomi negara selepas COVID-19 yang kemudian mencetuskan perbelanjaan membalas dendam dalam kalangan pengguna.

 

Keuntungan bersih meningkat lebih dua kali ganda kepada RM65.91 juta pada FY2022 daripada RM32.77 juta setahun sebelumnya, manakala hasil meningkat 32.37% kepada RM974.34 juta daripada RM736.07 juta sebelumnya.

 

Bagi FY2023, keuntungan bersihnya turun 29.55% tahun ke tahun (y-o-y) kepada RM46.43 juta, manakala hasil susut sebanyak 6.63% tahun ke tahun kepada RM909.71 juta.

 

Keuntungan bersih tahunan yang lebih rendah telah diheret oleh hasil yang lebih rendah, ditambah dengan perbelanjaan jualan dan pengagihan yang lebih tinggi serta perbelanjaan pentadbiran.

 

Pada waktu rehat tengah hari, harga saham Tomei meningkat 14 sen atau 8% kepada RM1.88, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM261 juta. Setakat ini, saham telah melonjak 49%. - DagangNews.com