Ambil alih Central Cables: KUB terbitkan RCPS, bukan saham biasa kepada JAG Capital  | DagangNews Skip to main content

Ambil alih Central Cables: KUB terbitkan RCPS, bukan saham biasa kepada JAG Capital 

KUALA LUMPUR 9 Jan - KUB Malaysia Bhd mahu menerbitkan saham keutamaan boleh tukar boleh tebus (RCPS) kepada pemegang saham terbesarnya — JAG Capital Holdings Sdn Bhd — untuk pengambilalihan Central Cables Bhd (CCB), yang terlibat dalam pembuatan kabel kuasa dan wayar.

 

Pertimbangan pembelian sebanyak RM119.42 juta untuk kepentingan ekuiti 86.65% dalam CCB tidak lagi akan dipenuhi dengan terbitan 199.035 juta saham KUB biasa baharu pada harga terbitan 60 sen.

 

Sebaliknya akan diselesaikan sepenuhnya melalui terbitan RCPS dengan tempoh matang lima tahun pada harga terbitan yang sama. RCPS ini boleh ditukar kepada saham KUB biasa baharu berdasarkan asas satu untuk satu, kata KUB dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Kemudian KUB akan melanjutkan tawaran am mandatori (MGO) untuk memperoleh baki saham CCB pada RM2.60 sesaham secara tunai atau dalam RCPS baharu sebanyak 60 sen setiap RCPS — bukan secara tunai atau dalam saham KUB baharu — pada jumlah keseluruhan RM18.4 juta yang sama, yang akan menilai CCB pada RM137.82 juta.

 

Perubahan cara penyelesaian itu diumumkan oleh Maybank Investment Bank Bhd dalam satu kenyataan, bagi pihak KUB, berikutan perjanjian tambahan yang dimeterai antara KUB dan JAG Capital pada Isnin.

 

 

ccb

 

 

Pengumuman awal perjanjian itu dibuat pada November 2023. Pada masa itu, KUB berkata pengambilalihan itu bagi membolehkannya meneroka kuasa pembuatan dan kabel, yang berintegrasi baik dengan perniagaan kuasa sedia ada.

 

Apabila selesai pengambilalihan di bawah pengaturan baharu itu, pegangan JAG Capital dalam KUB akan kekal pada 32.96% — bukan meningkat kepada lebih 50% mengikut kaedah penyelesaian sebelumnya — justeru 33% ambang pegangan saham untuk MGO yang akan dilaksanakan untuk KUB saham yang tidak dimiliki oleh JAG Capital tidak akan dicetuskan.

 

Namun begitu, JAG Capital masih akan melaksanakan tawaran pengambilalihan sukarela bersyarat untuk saham KUB yang tidak dimilikinya dan yang mungkin diterbitkan selepas penukaran RCPS, untuk memberikan pemegang saham KUB "peluang yang sama untuk keluar dan merealisasikan pelaburan mereka," kata Maybank.

 

Mereka akan ditawarkan pada harga tunai 60 sen sesaham dan harga tawaran tunai 60 sen setiap RCPS yang akan ditawarkan kepada mereka yang memilih RCPS sebagai bayaran di bawah cadangan MGO untuk saham CCB.

 

Tawaran sukarela itu dibuat kerana JAG telah menganggap bahawa jangkaan tertentu mungkin telah diwujudkan disebabkan oleh pengumuman sebelum ini mengenai cadangan MGO untuk saham KUB. Semua terma lain perjanjian itu kekal sama, kata Maybank. - DagangNews.com