Anak Premier Sarawak, Abang Abdillah Izzarim dilantik sebagai pengerusi baharu Minetech | DagangNews Skip to main content

Anak Premier Sarawak, Abang Abdillah Izzarim dilantik sebagai pengerusi baharu Minetech

Abang Abdillah Izzarim Abang Abdul Rahman Zohari
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 4 Jan - Minetech Resources Bhd, pakar kejuruteraan awam, pengeluar produk bitumen serta pemain baru dalam ruang tenaga suria, mengumumkan pelantikan Abang Abdillah Izzarim Abang Abdul Rahman Zohari sebagai pengerusi eksekutif baharu syarikat.

 

TERBAHARU 9 JANUARI: Pengerusi Minetech Abang Abdillah Izzarim tambah pegangan saham kepada 16.3 peratus

 

Minetech berkata, Abang Abdillah Izzarim membawa banyak pengalaman dan gaya kepimpinan praktikal kepada syarikat tersebut.

 

"Terkenal dengan penglibatan aktifnya dalam operasi harian, beliau mempunyai rekod prestasi yang terbukti dalam menyelaraskan pasukan dengan jangkaan pelanggan dan memupuk perkongsian perniagaan berjaya.

 

"Perjalanan keusahawanan beliau bermula dengan Aerotrain Charter, yang mengkhusus dalam operasi kargo penerbangan. 

 

"Selain itu, peranannya sebagai Ahli Lembaga Pengarah Berjaya Land Bhd dan Sarawak Consolidated Industries Bhd melengkapkannya dengan pandangan yang mendalam tentang tadbir urus korporat dan perancangan strategik," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Menurut kenyataan itu, Abang Abdillah Izzarim yang memulakan kerjaya sebagai juruterbang komersial menunjukkan kebolehan luar biasa dan minat mendalam untuk pembangunan perniagaan.

 

Katanya, sebelum pelantikannya, Abang Abdillah Izzarim memperoleh 15.58% daripada Minetech, berjumlah 240 juta saham, menjadikannya pemegang saham utama syarikat. Pelaburan itu adalah bukti komitmen dan kepercayaan beliau terhadap potensi syarikat.

 

 

minetech
Matt Chin

 

 

Pengarah Eksekutif Minetech, Matt Chin berkata, pihaknya berbesar hati mengalu-alukan Abang Abdillah Izzarim sebagai pengerusi eksekutif baharu. 

 

"Pengalamannya yang pelbagai, ditambah dengan semangat keusahawanannya, membawa perspektif yang unik kepada kepimpinan kami. 

 

"Kami percaya pelantikan beliau dan pelaburan besar dalam Minetech menunjukkan masa depan yang cerah bagi syarikat, terutamanya dengan potensi untuk meluaskan jangkauan kami di rantau Sarawak, memandangkan pendedahan kuat Abang Abdillah Izzarim di rantau ini," katanya.

 

Abang Abdillah Izzarim pula berkata, terdapat potensi pertumbuhan yang ketara bukan sahaja untuk Malaysia, khususnya di negeri Sarawak, tetapi juga di rantau Asia yang lebih luas. 

 

"Saya berharap dapat memanfaatkan pengalaman dan pandangan saya untuk meneroka peluang ini serta menyumbang kepada kejayaan syarikat," katanya. - DagangNews.com