Astro catat rugi bersih RM47.05 juta pada suku ketiga ekoran penurunan langganan, VSS | DagangNews Skip to main content

Astro catat rugi bersih RM47.05 juta pada suku ketiga ekoran penurunan langganan, VSS

KUALA LUMPUR 15 Dis - Astro Malaysia Holdings Bhd mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM47.05 juta pada suku ketiga berakhir 31 Oktober 2023 (3QFY2024), berbanding keuntungan bersih RM5.8 juta dalam 3QFY2023 disebabkan skim pemisahan sukarela (VSS) untuk mengurangkan jumlah pekerjanya sebanyak 20% yang menelan belanja RM52 juta kumpulan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, perolehan suku tahunan kumpulan juga turun 10.54% kepada RM828.55 juta daripada RM926.18 juta setahun sebelumnya, disebabkan sumbangan yang lebih rendah daripada segmen televisyennya dan apabila kumpulan itu keluar daripada perniagaan beli-belah di rumah.

 

Perolehan suku tahunan kumpulan juga turun 10.54% kepada RM828.55 juta daripada RM926.18 juta setahun sebelumnya, disebabkan sumbangan yang lebih rendah daripada segmen televisyennya dan apabila kumpulan itu keluar daripada perniagaan beli-belah di rumah.

 

Tiada dividen diumumkan untuk suku semasa dalam semakan. Ia menandakan suku kedua berturut-turut tiada dividen bagi pemegang saham Astro, selepas kumpulan itu pada September menyemak dasar dividennya untuk membuat pembayaran tahunan daripada keuntungan disatukan selepas cukai dan kepentingan bukan kawalan. Astro sebelum ini membuat pembayaran dividen setiap suku tahun.

 

Bagi sembilan bulan berakhir 31 Oktober 2023 (9MFY2024), Astro mencatatkan kerugian bersih RM7.51 juta berbanding untung bersih RM204.29 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas. 

 

Selain kos VSS terkini, pendapatan kumpulan setakat ini telah dilanda oleh kos operasi yang lebih tinggi dan kerugian forex. Hasil kumulatif susut 5.62% kepada RM2.52 bilion daripada RM2.67 bilion.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Astro, Euan Smith berkata, walaupun prestasi lemah dilaporkan untuk 3QFY2024, rancangan strategik kumpulan untuk mengubah Astro menjadi syarikat penstriman digital membuahkan hasil.

 

"Pek TV baharu dan berkas jalur lebar kami telah meningkatkan purata hasil bagi setiap pengguna (ARPU) untuk suku keempat berturut-turut, sebanyak RM2.40 tahun ke tahun (y-o-y) kepada RM99.80. Perniagaan bersebelahan kami, Astro Fiber dan sooka, kedua-duanya berada pada trajektori pertumbuhan yang positif tahun ini walaupun menghadapi masalah.

 

"Seperti yang dijangkakan, penstriman pada Ultra dan Ulti Boxes, dan Astro GO terus mengalami aliran menaik, dengan rancangan Atas Permintaan distrim meningkat 25% tahun ke tahun kepada 589 juta pada 9MFY2024.

 

"Pemasangan Ultra dan Ulti Boxes meningkat 30% tahun ke tahun kepada 960,000, manakala Astro GO menyaksikan 545,000 pengguna aktif bulanan terlibat secara aktif dan purata masa tontonan mingguan selama 3.4 jam,” katanya.

 

Melangkah ke hadapan, kumpulan itu memberi amaran bahawa kekuatan dolar AS terus memberi kesan kepada kos perniagaannya, manakala keadaan ekonomi tempatan (diburukkan lagi oleh faktor geopolitik) dan sentimen pelanggan yang lemah turut memberikan cabaran kepada pertumbuhan hasil.

 

"Sebagai tindak balas, kami memperkenalkan lebih banyak titik kemasukan produk mampu milik untuk memacu pendaftaran produk dan menyokong pelanggan.

 

"Kumpulan itu mengekalkan pandangan berhati-hati dan akan memantau keadaan perniagaan dengan teliti dan menekankan disiplin kos," katanya. - DagangNews.com