Azmil Khalili Khalid bakal ambil alih Anih 100% selepas enam tahun pertelingkahan keluarga | DagangNews Skip to main content

Azmil Khalili Khalid bakal ambil alih Anih 100% selepas enam tahun pertelingkahan keluarga

KUALA LUMPUR 29 Mei - Tan Sri Azmil Khalili Khalid bakal mengambil alih Anih Bhd, yang mengendalikan Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1).

 

Langkah penstrukturan semula pegangan saham Anih telah diberi lampu hijau oleh kerajaan, mendorong MARC Ratings untuk menaik taraf prospek program sukuk kanan RM2.5 bilion kepada ‘stabil’ daripada ‘negatif’, kata agensi penarafan itu dalam satu kenyataan.

 

"Tinjauan yang stabil mencerminkan ketidaktentuan yang merosot sekitar proses kelulusan bagi Anih untuk menyusun semula pegangan sahamnya," kata agensi itu.

 

 

 

 

“MARC Ratings memahami bahawa perubahan dalam pemilikan telah dibenarkan; ini akan memudahkan pelan pembiayaan semula Anih untuk sukuk tertunggak."

 

Di bawah penstrukturan semula itu, Azmil dijangka meningkatkan pegangannya dalam Anih daripada 49% kepada 100% menjelang suku ketiga tahun ini, kata MARC, yang berpotensi menamatkan perbalahan undang-undang yang bermula enam tahun lalu dengan arwah bapa mertuanya, Tan Sri Dr Nik Hussain Abdul Rahman.

 

 

Tan Sri Dr Nik Hussain Abdul Rahman
Allahyarham Tan Sri Dr Nik Hussain Abdul Rahman

 

 

Apabila selesai, Anih akan mempercepatkan pelan pembiayaan semulanya, termasuk penebusan awal program sukuk menjelang akhir tahun ini, kata MARC.

 

Sebelum penstrukturan semula, Anih adalah 51% dimiliki oleh estet Nik Hussain, manakala Azmil dan isterinya, Nik Fuziah Nik Hussain, yang juga anak sulung Nik Hussain, memiliki baki 49%.

 

Pertikaian undang-undang antara Nik Hussain dan Azmil bermula pada 2018 apabila Nik Hussain berhujah bahawa saham Azmil dan Nik Fuziah dalam Anih dan bon junior yang terikat dengan lebuh raya dipegang oleh pasangan itu sebagai pemegang amanahnya.

 

Bagaimanapun, Azmil dan Nik Fuziah membuat tuntutan balas, mendakwa terdapat "perkongsian asas" antara mereka dan Nik Hussain yang bermula sejak Nik Hussain dan Azmil mengasaskan MTD Capital, syarikat induk utama Metramac Corp Sdn Bhd dan MTD Prime Sdn Bhd.

 

Anih memperoleh fasa pertama Lebuhraya Pantai Timur dan konsesi tol KL-Karak pada 2011 selepas ia memperoleh keseluruhan perniagaan dan usaha Metramac Corp dan MTD Prime dengan harga RM3.25 bilion.

 

 

mtd

 

 

Nik Hussain dan Azmil menubuhkan Anih sebagai syarikat tujuan khas untuk pengambilalihan itu, yang dibiayai melalui program musyarakah sukuk kanan RM2.5 bilion dan RM620 juta dalam bon junior tidak dinilai.

 

Anih kemudian menandatangani perjanjian konsesi tambahan dengan kerajaan pada November 2022, sejurus sebelum pilihan raya umum ke-15 pada 19 Nov, untuk melanjutkan konsesi tolnya di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan fasa pertama Lebuhraya Pantai Timur hingga 2069.

 

Konsesi awal 28 tahun sebelum ini ditetapkan untuk tamat pada 2032.

 

Nik Hussain, bekas ahli politik yang berkhidmat sebagai timbalan menteri kerja raya dan kemudahan awam di bawah perdana menteri ketika itu Tun Hussein Onn sebelum beralih ke dunia korporat, meninggal dunia pada Mac 2022.

 

Azmil kini menganggotai lembaga pengarah beberapa entiti tersenarai, termasuk UEM Edgenta Bhd, Reach Energy Bhd, Sapura Industrial Bhd, serta beberapa syarikat sendirian berhad.

 

Pada hari Rabu, MARC juga mengesahkan penarafan AAISnya, menyatakan trafik stabil pada rangkaian jalan raya Anih yang matang yang menyaksikan peningkatan 2.5% tahun ke tahun kepada 68.2 juta kenderaan pada tahun fiskal 2024 (FY2024).

 

Kadar pertumbuhan trafik juga akan kekal stabil, berlegar di sekitar kadar pertumbuhan sejarah dan matang kira-kira 1.5% hingga 2% setiap tahun, menurut unjuran MARC.

 

 

iktisad

 

 

Agensi itu juga berasa selesa bahawa Anih tidak menghadapi tekanan mudah tunai serta-merta untuk pembayaran RM38 juta yang perlu dibayar pada Mei 2024 dan pembayaran selanjutnya berjumlah RM238 juta pada November 2024, hasil daripada rizab tunai RM256.9 juta dan operasi kukuh yang menjana lebih daripada RM200 juta tunai setiap tahun. 

 

Nisbah perlindungan perkhidmatan kewangan diunjurkan kekal melebihi 1.75 kali yang diperlukan, antara 1.78 kali hingga 1.80 kali menjelang akhir FY2025, kata agensi itu. - DagangNews.com