Bank-bank di Malaysia perlu melabur lebih banyak ke atas teknologi keselamatan berikutan pemantauan ketat Bank Negara — S&P | DagangNews Skip to main content

Bank-bank di Malaysia perlu melabur lebih banyak ke atas teknologi keselamatan berikutan pemantauan ketat Bank Negara — S&P

Bank Negara Malaysia - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Bank-bank Malaysia, bersama pemberi pinjaman lain di Asia Selatan dan Tenggara, mungkin terpaksa berbelanja lebih untuk sistem teknologi di tengah-tengah tindakan keras dan penelitian yang lebih tinggi oleh pihak berkuasa, menurut S&P Global Ratings.

 

Perbelanjaan teknologi bank boleh meningkat sehingga 20% setahun dalam dua hingga tiga tahun akan datang, kata S&P Global dalam satu nota.

 

Di Malaysia, kos teknologi meningkat purata 13% pada 2023-2022 untuk bank terpilih, dan sebahagiannya daripada jumlah perbelanjaan operasi telah meningkat dalam tempoh dua tahun lalu, kata agensi penarafan itu.

 

“Pengawal selia mungkin mengenakan penalti atau embargo yang lebih ketat untuk isu berulang,” S&P memberi amaran. "Bank menghadapi risiko reputasi yang lebih tinggi apabila mengenakan tindakan kawal selia."

 

Bank Negara Malaysia adalah yang terbaru mengambil tindakan terhadap bank berikutan langkah serupa di Singapura dan India dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

 

Komen itu dibuat selepas bank pusat Malaysia mengenakan penalti ke atas dua bank terbesar negara kerana gangguan perkhidmatan berpanjangan yang melanggar undang-undang perkhidmatan kewangan.

 

Malayan Banking Bhd didenda RM4.32 juta, manakala CIMB Group Holdings Bhd diminta membayar RM760,000.

 

 

 

 

Penguasa Monetari Singapura pada Mei mengenakan keperluan modal tambahan ke atas DBS Bank Ltd untuk risiko operasi di samping langkah awal pada November 2023, yang melarang pemberi pinjaman daripada membuat pengambilalihan baharu selama 6 bulan atau menutup cawangan selepas bergelut dengan beberapa gangguan perkhidmatan.

 

Reserve Bank of India mengumumkan pada bulan April bahawa Kotak Mahindra Bank Ltd tidak akan dibenarkan mengambil pelanggan baharu melalui saluran perbankan dalam talian dan mudah alih atau mengeluarkan kad kredit baharu berikutan gangguan beberapa sistem teras.

 

Walaupun agak kecil, denda yang dikenakan oleh pihak berkuasa Malaysia ke atas Maybank dan CIMB menyerlahkan bahawa pengawal selia mahu infrastruktur digital yang lebih berdaya tahan untuk perkhidmatan perbankan dan perakaunan yang lebih baik serta pemilikan gangguan perkhidmatan oleh bank, kata S&P.

 

“Kami percaya peningkatan pesat urus niaga digital, yang dicetuskan oleh wabak itu, telah menambah motivasi pengawal selia untuk meneruskan tindakan lebih tegas yang bertujuan untuk menambah baik infrastruktur teknologi bank dan mengurangkan masa henti yang dihadapi oleh pelanggan,” kata agensi itu.

 

Ini bermakna pengawal selia akan memantau dengan teliti keupayaan bank untuk mencegah gangguan selanjutnya, dengan ancaman hukuman yang lebih berat, kata S&P.

 

Bagi bank, tindakan kawal selia sebegitu juga meningkatkan risiko reputasi dan tidak bertindak boleh memberi implikasi kepada penarafan mereka, kata S&P lagi. - DagangNews.com