Bank Negara kekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) pada 3 peratus | DagangNews Skip to main content

Bank Negara kekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) pada 3 peratus

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Jan - Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia hari ini memutuskan untuk mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) pada 3.00 peratus.

 

Pada tahap OPR semasa, pendirian dasar monetari kekal menyokong ekonomi dan selaras dengan penilaian semasa inflasi dan prospek pertumbuhan.

 

"MPC kekal berwaspada dengan perkembangan berterusan untuk memaklumkan penilaian mengenai prospek inflasi dan pertumbuhan dalam negeri. 

 

"MPC akan memastikan bahawa pendirian dasar monetari kekal kondusif untuk pertumbuhan ekonomi yang mampan di tengah-tengah kestabilan harga," kata bank pusat dalam kenyataan di sini.

 

Bank Negara berkata, ekonomi global terus berkembang, dipacu oleh permintaan dalam negeri keadaan pasaran buruh yang kukuh.

 

"Terdapat tanda-tanda pemulihan selanjutnya dalam sektor elektrik dan elektronik (E&E), tetapi perdagangan global masih lemah sebahagiannya disebabkan kepada peralihan berterusan dalam perbelanjaan daripada barangan kepada perkhidmatan, dan sekatan perdagangan yang berterusan.

 

"Walaupun ekonomi China terus menunjukkan tanda-tanda peningkatan, pemulihannya kekal sederhana memandangkan kelemahan dalam pasaran hartanah," kata bank pusat.

 

Menurutnya lagi, tajuk utama global dan inflasi teras mengecil ke bawah dalam beberapa bulan kebelakangan ini tetapi terus berada di atas purata.

 

Di peringkat global, dasar monetari berkemungkinan kekal ketat dalam tempoh terdekat dan kitaran pengetatan telah memuncak bagi kebanyakan bank pusat.

 

Tinjauan pertumbuhan kekal tertakluk kepada risiko penurunan, terutamanya daripada peningkatan ketegangan geopolitik, keluaran inflasi yang lebih tinggi daripada jangkaan, dan peningkatan turun naik dalam kewangan global pasaran.


 

hikayat

 


Bagi ekonomi Malaysia, anggaran pendahuluan suku keempat untuk KDNK mengesahkan bahawa pertumbuhan keseluruhan untuk 2023 berkembang dalam jangkaan.

 

"Bergerak ke hadapan, pertumbuhan dijangka bertambah baik pada 2024, disokong oleh pemulihan dalam eksport dan perbelanjaan dalam negeri yang berdaya tahan.

 

"Pekerjaan dan gaji yang berterusan pertumbuhan kekal menyokong perbelanjaan isi rumah. Ketibaan pelancong dan perbelanjaan dijangka bertambah baik.

 

"Aktiviti pelaburan akan menjadi disokong oleh kemajuan berterusan projek pelbagai tahun dalam kedua-dua swasta dan sektor awam, dan pelaksanaan inisiatif pemangkin di bawah pelan induk negara," kata bank negara.

 

Tinjauan pertumbuhan kekal tertakluk kepada risiko penurunan yang berpunca daripada permintaan luar yang lebih lemah daripada jangkaan dan kemerosotan yang lebih besar dalam komoditi pengeluaran.

 

Sementara itu, risiko peningkatan kepada pertumbuhan terutamanya berpunca daripada lebih besar limpahan daripada kitaran teknologi, aktiviti pelancongan yang lebih kukuh daripada yang dijangkakan dan pelaksanaan projek sedia ada dan baharu yang lebih pantas.

 

Seperti yang dijangkakan, kedua-dua tajuk utama dan inflasi teras terus menyederhana dalam suku keempat, terutamanya disebabkan oleh tekanan kos yang lebih rendah di tengah-tengah keadaan permintaan yang stabil.

 

Secara keseluruhan, kedua-dua tajuk dan inflasi teras untuk 2023 berada dalam lingkungan jangkaan, secara purata untuk tahun tersebut masing-masingnya pada 2.5% dan 3.0%.

 

Pada tahun 2024, inflasi dijangka kekal sederhana, secara amnya mencerminkan kos yang stabil dan keadaan permintaan.

 

Risiko kepada prospek inflasi kekal sangat tertakluk kepada perubahan terhadap dasar domestik mengenai subsidi dan kawalan harga, serta global harga komoditi dan perkembangan pasaran kewangan.

 

"Hasrat kerajaan untuk mengkaji semula kawalan harga dan subsidi pada 2024 akan mempengaruhi prospek inflasi dan keadaan permintaan," kata Bank Negara.

 

Pergerakan ringgit baru-baru ini terutamanya didorong oleh faktor luaran, dan bukan mencerminkan prestasi dan prospek ekonomi domestik semasa.

 

Sebagai risiko turun naik yang meningkat dalam kewangan global dan pertukaran asing pasaran kekal, Bank Negara Malaysia akan terus memastikan mencukupi mudah tunai untuk menyokong fungsi teratur pertukaran asing domestik
pasaran.

 

Institusi kewangan terus beroperasi dengan modal yang kukuh dan penampan kecairan, dengan keadaan kewangan domestik kekal kondusif untuk mengekalkan pertumbuhan kredit. - DagangNews.com