Bank Negara Malaysia naikkan lagi OPR sebanyak 25 mata asas kepada 3% | DagangNews Skip to main content

Bank Negara Malaysia naikkan lagi OPR sebanyak 25 mata asas kepada 3%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Mac - Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) bank pusat sebanyak 25 mata asas kepada 3%.

 

Kadar siling dan tingkat lantai koridor OPR juga masing-masingnya meningkat kepada 3.25% dan 2.75%.

 

BNM dalam satu kenyataan berkata, ekonomi global terus didorong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan disokong oleh keadaan pasaran buruh yang kukuh, dan pemulihan ekonomi China yang lebih kukuh daripada jangkaan.

 

Namun begitu, ekonomi global terus dibelenggu oleh tekanan kos yang tinggi dan kadar faedah yang lebih tinggi.

 

Inflasi utama terus menjadi sederhana, tetapi inflasi teras kekal melebihi purata sejarah.

 

"Bagi kebanyakan bank pusat, pendirian dasar monetari berkemungkinan kekal ketat.

 

"Prospek pertumbuhan kekal tertakluk kepada risiko penurunan, terutamanya daripada peningkatan ketegangan geopolitik, keluaran inflasi yang lebih tinggi daripada jangkaan, dan pengetatan mendadak dalam keadaan pasaran kewangan termasuk daripada tekanan selanjutnya dalam sektor perbankan," katanya.

 

Bank pusat itu berkata, bagi ekonomi Malaysia, ia menunjukkan perkembangan selanjutnya dalam aktiviti ekonomi pada suku pertama 2023 selepas prestasi kukuh pada 2022.

 

Walaupun eksport dijangka sederhana, pertumbuhan pada 2023 akan didorong oleh permintaan domestik manakala perbelanjaan isi rumah kekal berdaya tahan, disokong oleh keadaan pasaran buruh yang lebih baik apabila pengangguran terus menurun ke tahap pra-pandemik.

 

BNM berkata, dengan prospek pertumbuhan domestik yang kekal berdaya tahan, MPC menilai bahawa adalah tepat pada masanya untuk menormalkan tahap  monetari.

 

Dengan keputusan ini, MPC telah menarik balik rangsangan monetari yang bertujuan untuk menangani krisis COVID-19 dalam menggalakkan pemulihan ekonomi.

 

"Memandangkan kekuatan ekonomi Malaysia yang berterusan, MPC juga mengiktiraf keperluan untuk memastikan bahawa pendirian dasar monetari adalah sesuai untuk mengelakkan risiko ketidakseimbangan kewangan masa hadapan.

 

"Pada tahap semasa, pendirian dasar monetari adalah sedikit akomodatif dan kekal menyokong ekonomi.

 

"MPC akan terus memastikan bahawa pendirian dasar monetari kekal konsisten dengan prospek inflasi dan pertumbuhan domestik," katanya. - DagangNews.com