Bank Pembangunan Sabah rugi hampir RM1 bilion, umumkan pelan pemulihan tiga tahun | DagangNews Skip to main content

Bank Pembangunan Sabah rugi hampir RM1 bilion, umumkan pelan pemulihan tiga tahun

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Bank Pembangunan Sabah Berhad (SDB) milik kerajaan negeri Sabah mengunjurkan pemulihan tiga tahun berikutan kerugian gabungan hampir RM1 bilion bagi tahun kewangan 2023 dan 2024.

 

Syarikat itu mengumumkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM878 juta (kerugian bersih RM684 juta) untuk 2023 berdasarkan keputusan diauditnya dan mengunjurkan kerugian sebelum cukai kira-kira RM100 juta untuk 2024.

 

Dalam satu kenyataan, SDB berkata kerugian itu disebabkan terutamanya oleh pinjaman tidak berbayar (NPL) dan pengurangan nilai aset.

 

Menteri Kewangan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun mendedahkan di Perhimpunan Sabah baru-baru ini bahawa salah urus dan "perakaunan kreatif" telah menunjukkan bahawa bank itu mengaut keuntungan.

 

Masidi berkata bank itu memperoleh RM5 bilion dalam NPL dan bekas pengurusan bank itu didakwa menutupnya dengan mengeluarkan pinjaman baharu untuk mencerminkan keuntungan selama lima tahun berterusan sehingga 2022.

 

Kenyataan SDB itu tidak merujuk secara langsung kepada pendedahan Masidi tetapi berkata jika prinsip perakaunan yang betul dipatuhi, kerugian akan direkodkan pada tahun-tahun tersebut dan bukannya keuntungan.

 

Menurut SDB, anggaran awal mencadangkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM500 juta bagi kedua-dua 2023 dan 2024.

 

Walau bagaimanapun, semasa pemuktamadkan akaun yang telah diaudit, pelarasan telah dibuat yang memperuntukkan semula beberapa jangkaan kerugian kredit dari 2024 kepada tahun kewangan sebelumnya.

 

 

sdb

 

 

"Pelarasan ini menyumbang kepada kerugian yang dilaporkan lebih tinggi untuk 2023 dan pengurangan yang sepadan untuk 2024," menurut kenyataan itu.

 

SDB berkata kerajaan Sabah kekal komited untuk memenuhi semua obligasi pembayaran balik bon, memastikan kestabilan kewangan bank.

 

Ia menambah SDB melantik lembaga pengarah dan pasukan pengurusan baharu pada separuh kedua 2023 dan disokong oleh Kementerian Kewangan Sabah.

 

Kerajaan Sabah melantik pengurus kanan minyak dan gas veteran Datuk Seri Lim Haw Kuang sebagai pengerusi eksekutif SDB dan pegawai bank kanan Patricia Ubing sebagai ketua pegawai eksekutifnya dalam rombakan itu.

 

SDB juga berkata ia telah menerima RM1.9 bilion dalam pembayaran balik pinjaman warisan daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan mengurangkan obligasi pembayaran balik bonnya daripada RM5 bilion pada Julai 2023 kepada RM3.3 bilion pada Julai 2024.

 

Ia juga menyatakan kemajuan ketara telah dicapai untuk mengurangkan NPL kepada RM5 bilion, telah dicagarkan daripada tanah dan aset komersial.

 

SDB berada di landasan yang betul untuk mencapai sasaran pemulihannya sebanyak RM1 bilion tahun ini, dengan sasaran serupa ditetapkan untuk dua tahun akan datang.

 

Untuk mengukuhkan lagi asas modal SDB dan memenuhi garis panduan nisbah kecukupan modal Bank Negara, Kementerian Kewangan Sabah menukar RM660 juta daripada simpanan tetapnya dengan SDB kepada saham keutamaan boleh tebus.

 

"SDB komited kepada mandat baharunya untuk memberi tumpuan kepada projek pembangunan dalam sektor kritikal Sabah, termasuk air, kuasa dan infrastruktur, di bawah garis panduan pengurusan kredit dan risiko yang ketat," kata bank itu.

 

Kerajaan negeri juga telah menetapkan SDB sebagai pemberi pinjaman utama untuk pembiayaan kandungan tempatan untuk pelaburan utama di seluruh Sabah, bekerjasama dengan bank perdagangan dan institusi kewangan pembangunan yang bereputasi.

 

Memandangkan sokongan padu kerajaan negeri, juruaudit mengesahkan SDB sebagai usaha berterusan. Perkhidmatan penarafan RAM juga telah mengesahkan semula penarafan instrumen hutang SDB pada AA1.

 

"Ini mencerminkan keupayaan kukuh bank untuk memenuhi obligasi kewangan dan daya tahan terhadap perubahan buruk," kata kenyataan itu.

 

Dengan sokongan padu kerajaan negeri, SDB berkata ia akan dapat memulihkan kedudukan kewangannya dalam tempoh tiga tahun. - DagangNews.com