Penerbangan Malaysia Airlines terlewat pada hari pertama menyediakan sendiri katering setelah tamatkan kontrak Brahim's | DagangNews Skip to main content

Penerbangan Malaysia Airlines terlewat pada hari pertama menyediakan sendiri katering setelah tamatkan kontrak Brahim's

Gambar sajian dalam pesawat Malaysia Airlines. - Gambar kiriman Pembaca DagangNews

KUALA LUMPUR 1 Sept - Pada hari pertama peralihan Malaysia Airlines yang melakukan sendiri penyajian makanan dalam penerbangannya berikutan penamatan kontrak dengan Brahim's Holdings Bhd, beberapa laporan mengenai kelewatan penerbangan daripada penumpang yang tidak berpuas hati telah timbul.

 

Sebagai maklum balas kepada aduan itu, Malaysia Airlines memberitahu The Edge bahawa ia telah menghadapi pelbagai cabaran semasa peralihan, yang diburukkan lagi oleh keadaan cuaca hujan dan perubahan tempat letak pesawat.

 

"Malaysia Airlines kesal dengan cabaran yang dihadapi pada hari pertama operasi di bawah pelan kesinambungan perniagaannya untuk katering dalam pesawat (di laluan terpilih).

 

"Cabaran ini, ditambah lagi dengan keadaan cuaca hujan dan perubahan tempat letak pesawat di Lapangan Terbang Antarabangsa KL, memberi kesan kepada beberapa penerbangan semasa separuh pertama hari itu.

 

"Selain itu, syarikat penerbangan itu mengalami isu penyelarasan yang sedang kami tangani secara aktif dengan rakan kongsi yang berkaitan," katanya dalam satu kenyataan ringkas.

 

"Sehingga jam 12 tengah hari ini (1 Sept), hampir 80% penerbangan telah berlepas mengikut jadual. Malaysia Airlines memohon maaf yang setulus-tulusnya kepada penumpang yang dihargai atas kesulitan yang dialami. Pengalaman pelanggan kekal sebagai tumpuan utama kami dan kami amat menghargai kesabaran mereka dan pemahaman pada masa ini," tambahnya.

 

Rabu lepas, Malaysia Aviation Group (MAG), syarikat induk Malaysia Airlines, mengumumkan penamatan kontrak katering dalam penerbangannya yang sudah berdekad lamanya dengan Brahim's selepas tempoh rundingan yang "teliti dan berpanjangan".

 

Dan MAG akan mengambil jalan keluar dengan menyediakan sendiri katering mulai 1 Sept untuk laluan terpilih, yang telah "dirancang dengan teliti" dengan mendapatkan sumber barangan yang dibungkus dan bekalan makanan dan minuman (F&B) daripada pelbagai pembekal, termasuk pengendali loungenya MAS Awana.

 

MAG juga berkata syarikat pengendalian daratnya, AeroDarat Services, akan menguruskan proses pengangkatan makanan dalam penerbangan di atas pesawat itu, dengan pusat pengedaran sementara telah ditubuhkan di KLIA untuk memudahkannya. Sementara itu, pembekal katering dalam penerbangannya, POS Aviation Sdn Bhd, akan terus menyediakan laluan yang selebihnya.

 

Pada masa itu, ia juga berkata ia akan terus meneroka cara untuk memastikan kemampanan perniagaan, termasuk bekerjasama dengan "penyedia makanan dan minuman bereputasi" yang berkongsi komitmen yang sama untuk menyediakan pengalaman penumpang premium dan perkhidmatan dalam penerbangan yang cekap di KLIA. - DagangNews.com