Bekalan air terputus: Fomca minta SPAN ambil tindakan terhadap Air Selangor | DagangNews Skip to main content

Bekalan air terputus: Fomca minta SPAN ambil tindakan terhadap Air Selangor

Penduduk mengambil air dari tangki di Seksyen 4, Shah Alam. - Gambar Hj Helmy Mawaddah

KUALA LUMPUR 24 Julai - Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) menggesa tindakan tegas dikenakan terhadap Air Selangor berikutan gangguan air tidak berjadual di Kuala Lumpur dan Selangor sejak Selasa akibat pencemaran air di dua sungai.

 

Presiden Fomca, Prof Datuk Dr Marimuthu Nadason membidas Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kerana tidak mempertanggungjawabkan Air Selangor, yang katanya menyebabkan mereka kurang berhati-hati dan bertindak segera.

 

"SPAN mesti mendenda Air Selangor supaya mereka lebih berhati-hati. SPAN tidak berbuat banyak dengan operator air ini sekarang. (Pengusaha air) mengambil masa manis mereka sendiri untuk membetulkan keadaan," katanya kepada FMT.

 

Marimuthu berkata walaupun gangguan air telah berlaku sejak 20 tahun lalu, SPAN tidak mempunyai pelan kecemasan yang serius, terutama untuk hospital dan sekolah.

 

"Kita tidak boleh tutup sekolah kerana (air terputus). Saya tidak tahu mengapa mereka tidak mahu belajar daripada kesilapan lalu," katanya.

 

 

 Prof Datuk Dr Marimuthu Nadason
                        Prof Datuk Dr Marimuthu Nadason

 

 

Marimuthu berkata Air Selangor sepatutnya melaburkan sebahagian daripada keuntungannya ke dalam perancangan kontingensi, dan bukannya bergantung semata-mata kepada lori tangki air semasa gangguan.

 

Beliau juga menyokong penggunaan teknologi terkini di sepanjang sungai utama untuk mengesan dan membendung pencemaran lebih awal, dan dengan itu menghalang pemotongan air.

 

"Kami bayar bil air kami. Anda tidak memberi kami rebat apabila anda menutup (bekalan air)," katanya.

 

Marimuthu berkata sudah tiba masanya kerajaan mengikuti model pampasan yang serupa dengan apa yang UK laksanakan semasa pemotongan air.

 

Di UK, jika air tidak ada lebih daripada 24 atau 48 jam, mereka membayar (pengguna) kembali. Masalahnya di sini ialah pengendali mengambil kesempatan daripada undang-undang kita yang lemah, katanya.

 

Pencemaran bau di Sungai Kundang dan Sungai Sembah menyebabkan penutupan sementara empat loji rawatan air, mengakibatkan gangguan air tidak berjadual di ratusan kawasan di seluruh Kuala Lumpur dan Selangor hari ini.

 

Air Selangor menggerakkan lori tangki air ke kawasan yang terjejas di Kuala Lumpur, Petaling, Klang, Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, dan Kuala Selangor. - DagangNews.com