Berjayakah  Ekspo 2020 Dubai dengan AS$33 bilion? | DagangNews Skip to main content

Berjayakah  Ekspo 2020 Dubai dengan AS$33 bilion?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

SAYA telah habis mengunjungi Ekspo 2020 Dubai secara maya sepanjang hari dari Youtube dan laman web. Sungguh menarik dan menawan. Saya pasti akan ke Dubai, kota yang saya pernah tinggal selama 18 tahun.

 

Ekspo ini memaparkan idea besar dan mega. Anggaplah sebagai Olimpik atau Piala Dunia bagi acara perniagaan, tanpa sukan. Digantikan oleh ahli teknologi bergeliga.  Negara-negara sebanyak 191 buah bersaing untuk mempamerkan idea mereka untuk menyelesaikan masalah global.

 

Ideanya bermula dari Ekspo Besar di London hampir 150 tahun yang lalu. Ketika Inggeris ingin membanggakan kehebatan budaya dan perindustriannya, bersama 44 negara lain. Hari-hari ini acara diadakan pada skala yang lebih besar, tetapi naratif dasar tidak begitu berbeza.

 

Pertama kalinya diadakan di Timur Tengah dan menandakan luar daripada kebiasaan ekspo seumpamanya yang dihoskan oleh Eropah, Amerika Utara dan Asia.

 

Dubai mempunyai cita-cita besar untuk acara itu, yang diadakan di bawah tema "menghubungkan minda, mencipta masa depan". Tetapi kenyataan Ekspo tidak selalu sesuai dengan gembar-gembur.

 

Ekspo 2015 di Milan secara meluas dilihat sebagai kegagalan sebagai peruntukan sumber yang salah secara monumen. Isinya sama kosong seperti seni bina yang mewah. Kejadian semacam ini sukar untuk dilancarkan dan ada kisah serupa mengenai pengalaman luar biasa di tempat-tempat menarik lain. Berurusan dengan tema-tema besar, seperti kegagalan Millennium Dome di London pada awal abad ini.

 

Tetapi kadang-kadang mereka berjaya. Ekspo 2010 di Shanghai menarik rekod 73 juta pelawat.

 

 

Ekspo 2020 Dubai
Malaysia juga memiliki pavilion khas di Ekspo 2020 Dubai

 

 

Jadi adakah Expo Dubai akan mengikuti jejak kejayaan Shanghai atau kegagalan Milan?

Dubai memiliki catatan yang cukup baik ketika datang ke falsafah membangunnya dan mereka akan datang. Infrastruktur perdagangan dan pengangkutannya terbukti sangat popular dan telah menjadikannya sebagai pusat kewangan yang unggul di Timur Tengah.

 

Tetapi tidak semuanya berjalan mengikut perancangan. Koleksi taman tema yang dikendalikan oleh Dubai Parks & Resorts mempunyai masa yang lebih sukar sejak dilancarkan pada tahun 2016.

 

Dubai tidak banyak berpeluang untuk menarik orang ke Ekspo, dengan warna acara yang dilukis di luar 40 pesawat Emirates yang terbang di seluruh dunia.

 

Usaha berprofil tinggi seperti itu sangat mustahak jika Dubai ingin mencapai sasarannya untuk menarik 25 juta kunjungan ke Ekspo selama enam bulan, dari Oktober 2021 hingga April 2022.

 

Itu sekitar 145,000 lawatan untuk setiap 173 hari laman web ini dibuka. Penganjur mengatakan bahawa kebanyakan lawatan akan dilakukan oleh orang yang tinggal di luar negara.

 

Menjangkakan 11 juta kunjungan oleh orang yang tinggal di UAE dan 14 juta dari pelawat dari luar negara.

 

Selain kempen pemasaran yang mahal, apa yang mungkin menarik perhatian semua orang ini tetap menjadi pertanyaan terbuka. Tapak Expo di pinggir selatan bandar ini akan menjadi tuan rumah taman permainan arkitek 191 pavilion nasional untuk negara-negara dari Algeria hingga Yemen. Terdapat juga program siaran langsung setiap hari dan 200+ gerai makanan.

 

 

Ekspo 2020 Dubai

 

 

Walau bagaimanapun, tidak jelas apa yang akan terdapat di dalam banyak pavilion. Kita boleh kunjung untuk mengetahui.

 

Disebalik Timur Tengah, terdapat beberapa kisah politik dan diplomatik di belakang peserta pameran juga.

 

Israel akan mengambil bahagian buat pertama kali di negara Arab dengan ketidakpercayaan mereka terhadap Iran.

 

Telah ada beberapa kontroversi mengenai beberapa pavilion, termasuk kritikan terhadap reka bentuk bertema nautika dari Itali dan kos €4 juta dari Ireland. Rancangan untuk sekurang-kurangnya salah satu paviliun tematik juga telah dikurangkan dengan ketara.

 

Bagi Dubai, mengadakan Expo adalah untuk berusaha meningkatkan reputasinya sebagai hab perniagaan antarabangsa, tetapi ada juga beberapa peluang kewangan yang besar.

 

Ekspo diharapkan dapat memberikan peningkatan AED122.6 bilion kepada ekonomi tempatan dan menyokong 50,000 pekerjaan sepenuh masa setahun.

 

Kesannya kepada tiga blok: peningkatan selama tujuh tahun untuk Ekspo, enam bulan ketika Ekspo diadakan, dan tempoh legasi sepuluh tahun.

 

Tempoh pra-Ekspo dijangka memberikan sejumlah nilai tambah kasar AED37.7 bilion kepada ekonomi, kebanyakannya dari aktiviti pembinaan. Semasa Ekspo diadakan, AED22.7 bilion diramalkan, datang terutama dari perbelanjaan untuk hotel dan hospitaliti dan perkhidmatan perniagaan. Akhirnya, sebanyak AED62.2 bilion dijangkakan pada dekad selepas Ekspo berakhir, kerana infrastruktur legasi mula berjalan lancar.

 

Dari jumlah keseluruhan AED122.6 bilion, beberapa AED53.5 bilion dijangka datang secara langsung sebagai hasil perbelanjaan untuk acara tersebut dan infrastruktur legasi. Selebihnya akan datang secara tidak langsung, hasil daripada aktiviti ekonomi yang lebih jauh ke rantaian bekalan dan ekonomi yang lebih luas.

 

 

Ekspo 2020 Dubai
Pavilion Kelestarian yang mirip UFO di Ekspo 2020 Dubai

 

 

Kemampuan Dubai untuk mencapai semua keuntungan berpotensi bergantung pada tempoh legasi seperti pameran enam bulan itu sendiri.

 

Penganjur mengatakan bahawa 80% bangunan dan struktur Expo akan dimasukkan ke dalam zon perniagaan baru yang disebut District 2020.

 

Adakah ramalan ekonomi terbukti tepat akan bergantung pada seberapa besar realistik beberapa andaian. Antara lain, menganggap bahawa 90% perbelanjaan operasi acara dan 95% perbelanjaan modal dilakukan di UAE.

 

Setelah acara utama berakhir akan menarik 1.6 juta pengunjung setahun, termasuk 1.1 juta pengunjung luar negara yang mengatakan selama rata-rata 5 hari. Diandaikan bahawa semua aset Ekspo akan habis dijual pada akhir pameran.

 

Prestasi perlahan beberapa bahagian ekonomi Dubai sejak kebelakangan ini sedikit menganggu. Perbelanjaan untuk persiapan untuk Ekspo 2020 sering disebut oleh pakar ekonomi sebagai salah satu perkara penting yang memastikan ekonomi Dubai berada pada landasan yang betul.

 

Meramalkan bahawa pertumbuhan ekonomi di Dubai akan berkisar antara 3.8% dan 4.5% dalam beberapa tahun ke depan.

 

Terdapat beberapa persoalan penting untuk ekonomi Dubai yang lebih luas setelah rangsangan perbelanjaan hilang. Kerajaan perlu mempersiapkan reformasi lebih lanjut jika momentum tersebut tidak akan hilang.

 

Mempertahankan pertumbuhan yang kuat selepas Ekspo 2020 dan rangsangan fiskal memerlukan penggunaan pemacu pertumbuhan baru yang dipisahkan dari harga minyak. Memerlukan pihak berkuasa untuk membangun momentum reformasi struktur mereka yang berterusan.

 

 

Ekspo 2020 Dubai

 

 

UAE perlu menangani mengurangkan saiz sektor awam untuk menghentikannya mengeluarkan firma sektor swasta; reformasi pasaran buruh, pengukuhan pasaran kewangan tempatan dan lebih terbuka dalam perkongsian maklumat mengenai pembuatan dasar.

 

Satu risiko untuk Dubai adalah membina lebih banyak untuk Ekspo, yang boleh memberi kesan buruk kepada entiti berkaitan kerajaan  dan kemampuan mereka untuk membayar sejumlah besar hutang yang mereka bayar. Hutang tersebut berjumlah $60 bilion, sama dengan 50% daripada KDNK Dubai.

 

Risiko utama prospek berpunca dari masalah hutang yang lama. Kira-kira separuh daripada hutang  akan jatuh tempoh antara sekarang dan 2022 dan telah memberi amaran sebelumnya bahawa risiko kelebihan kapasiti selepas Ekspo. Menghadapi pendapatan yang lebih rendah dari yang diharapkan, sehingga merugikan kemampuan untuk membayar hutang ini.

 

Namun, buat masa ini, tumpuannya adalah untuk menjayakan Ekspo itu sendiri. Sementara itu, beberapa pemerhati ingin menghindari perbandingan langsung dengan pameran dunia sebelumnya.

 

Saya  rasa tidak wajar membuat perbandingan langsung. Sudah ada rancangan yang difikirkan dengan baik mengenai bagaimana menangani peluang yang mengikuti Ekspo. Ini adalah peluang yang baik untuk dimiliki dan saya rasa risikonya adalah seseorang yang tidak memanfaatkannya.

 

Saya berharap untuk mengunjungi Dubai sebelum ke Afrika untuk Ekspo 2020. – DagangNews.com