BHIC melanjutkan tempoh bersyarat sebanyak RM1 bagi pelupusan saham Boustead Naval Shipyard kepada MOF Inc buat kali keempat | DagangNews Skip to main content

BHIC melanjutkan tempoh bersyarat sebanyak RM1 bagi pelupusan saham Boustead Naval Shipyard kepada MOF Inc buat kali keempat

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Jan - Rancangan pelupusan 20.77% kepentingan dalam Boustead Naval Shipyard Sdn. Bhd. (BNS) oleh Boustead Heavy Industries Corporation Berhad (BHIC) kepada Kementerian Kewangan (Diperbadankan) (MOF Inc) telah dilanjutkan buat kali keempat kepada 31 Januari 2024. 

 

Dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, BHIC berkata, lanjutan perjanjian itu dicapai selepas tamat tempoh lanjutan bersyarat ketiga pada 31 Disember 2023, memandangkan pihak terbabit memerlukan lebih masa bagi memenuhi syarat terdahulu kepada perjanjian RM1.

 

"Bagi mengelakkan keraguan, semua terma dan syarat lain SSA (perjanjian penjualan saham) kekal tidak berubah," katanya.

 

Pelupusan itu adalah sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk mengambil alih kawalan penuh projek kapal tempur pesisir (LCS) bernilai RM9.13 bilion, yang gagal dihantar oleh BNS tepat pada masanya.

 

Pada 18 Ogos 2023, anak syarikat milik penuh tidak langsung BHIC, Perstim Industries Sdn. Bhd. (PISB) telah memeterai SSA dengan Ocean Sunshine Berhad (OSB) iaitu unit tidak langsung Kementerian Kewangan (Diperbadankan).

 

PISB mahu melupuskan pegangannya dalam BNS kepada OSB, dengan syarat-syarat terdahulu harus dipenuhi dalam tempoh 30 hari dari tarikh SSA, atau lanjutan 21 hari yang dipersetujui, atau tempoh yang lebih lama ditentukan oleh pihak-pihak dalam perjanjian itu.

 

Perjanjian itu kemudiannya dianggap selesai dalam tempoh tujuh hari selepas semua syarat dipenuhi.

Syarat terdahulu termasuk melaksanakan perjanjian penyusunan semula penghutang syarikat perdagangan bersyarat antara BHIC dan BNS, tertumpu kepada menyelesaikan pembayaran balik sebanyak RM383.94 juta atau sebarang jumlah lain yang terhutang oleh BNS kepada BHIC.

 

Prasyarat lain termasuk mendapatkan kebenaran bertulis daripada pemberi pinjaman BNS dan pembiaya atau pemiutang BHIC.

 

Boustead Holdings kini memegang kepentingan langsung sebanyak 68.85% dalam baki kepentingan ekuiti dalam BNS, dengan  Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) memiliki 10.38%. - DagangNews.com