BlackRock tidak terlibat dalam penswastaan ​​Malaysia Airports, kata GIP | DagangNews Skip to main content

BlackRock tidak terlibat dalam penswastaan ​​Malaysia Airports, kata GIP

KUALA LUMPUR 21 Jun - Global Infrastructure Partners (GIP) berkata pembelinya BlackRock tidak akan terlibat dalam penswastaan Malaysia Airports selepas kritikan di Malaysia, negara majoriti Islam berhubung dakwaan hubungan firma AS itu dengan Israel.

 

GIP, dana kekayaan kerajaan Malaysia Khazanah Nasional dan lain-lain adalah sebahagian daripada konsortium yang menawarkan untuk mengambil alih Lapangan Terbang Malaysia (MAHB) dalam perjanjian penswastaan ​​yang akan menilai pengendali lapangan terbang itu pada AS$3.9 bilion.

 

Rancangan itu mendapat kritikan dan bantahan daripada beberapa penggubal undang-undang parti pemerintah dan pembangkang di Malaysia, penyokong tegar Palestin, berhubung hubungan GIP dengan pelaburan besar BlackRock di Israel, yang berperang melawan kumpulan pejuang Hamas Palestin di Gaza.

 

 

Penswastaan ​​yang dirancang MAHB adalah tumpuan terbaharu terhadap protes di Malaysia, berikutan kempen boikot terhadap jenama Barat seperti McDonald's dan Starbucks berhubung perang di Gaza.

 

GIP berkata pasukan kepimpinannya yang sedia ada akan "mengekalkan kawalan penuh dan tanggungjawab terhadap hala tuju strategik dan operasi GIP dan syarikat yang kami telah melabur" selepas pengambilalihannya oleh BlackRock, lapor agensi berita negeri Bernama hari ini, memetik jawapan bertulis daripada GIP ketua pengangkutan Phil Iley.

 

Jurucakap GIP mengesahkan laporan Bernama itu. Khazanah tidak segera menjawab permintaan untuk mengulas, menurut Reuters.

 

Iley berkata firma itu akan menyediakan sokongan operasi dan bantuan kepada MAHB sebanyak yang diperlukan walaupun merupakan pemegang saham minoriti.

 

"Jika kami berjaya dengan transformasi kami, kami akan mempertimbangkan untuk menyenaraikan semula MAHB di bursa saham Malaysia pada masa hadapan," tulisnya.

 

 

MAHB

 

 

Khazanah berkata GIP tidak akan mengambil kakitangan untuk menguruskan MAHB secara langsung, manakala Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan dakwaan bahawa 25% daripada MAHB akan dimiliki oleh syarikat pro-Zionis sebagai tidak berasas, tanpa menamakan syarikat itu, lapor Bernama.

 

Di bawah perjanjian itu GIP dan Pihak Berkuasa Pelaburan Abu Dhabi akan memiliki 30% daripada MAHB, manakala pegangan majoriti akan dipegang oleh Khazanah dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, badan pencen terbesar Malaysia. Dana itu tidak menjawab permintaan untuk mengulas mengenai kenyataan GIP.

 

Pengambilalihan GIP bernilai AS$12.5 bilion oleh BlackRock dijangka selesai pada suku ketiga.

 

MAHB menguruskan 39 lapangan terbang di seluruh Malaysia dan sebuah lapangan terbang antarabangsa di Turkiye. - DagangNews.com