Boost Bank, Aeon Bank dapat kelulusan MOF mulakan operasi bank digital di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Boost Bank, Aeon Bank dapat kelulusan MOF mulakan operasi bank digital di Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Jan - Dua lagi bank digital telah menerima kelulusan kawal selia untuk memulakan operasi komersial, iaitu Axiata Group Bhd dan Boost Bank berkaitan RHB Bank Bhd, serta Aeon Bank yang dikaitkan dengan Aeon Credit Service (M) Bhd.

 

Boost Bank Bhd, usaha niaga bank digital 40:60 oleh RHB dan Boost Holdings Sdn Bhd, telah menerima kelulusan Kementerian Kewangan (MOF) untuk pengeluaran lesen bank digital fizikal, yang berkuat kuasa mulai 15 Januari 2024.

 

Ini susulan surat daripada Bank Negara Malaysia pada Isnin memaklumkan bahawa bank pusat berpuas hati dengan semakan kesediaan operasi Boost Bank, sebelum ini dikenali sebagai Boost Bhd, kata syarikat itu.

 

Kelulusan kawal selia telah diterima "mendahului garis masa yang dijadualkan", kata syarikat itu. Boost Holdings ialah unit 75.43% milik syarikat telekomunikasi Axiata.

 

“Mengetuai pasukan itu ialah Fozia Amanulla, yang baru-baru ini dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Boost Bank,” kata mereka dalam satu kenyataan.

 

boost

 

Fozia mengetuai pasukan bank digital, merangkumi kepakaran merentas teknologi, keselamatan maklumat, produk, risiko dan pematuhan, dan banyak lagi, memanfaatkan bakat teknologi kewangan (fintech) daripada Boost, kepakaran perbankan daripada RHB, dan keupayaan baharu daripada industri yang lebih luas, tambah kenyataan itu. 

 

Sebagai sebahagian daripada syarat untuk kelulusan kawal selia, Boost Holdings dan RHB akan menyediakan dana yang mencukupi "bagi memastikan Boost Bank mempunyai dana yang mencukupi untuk memenuhi semua baki obligasi dan liabilitinya yang perlu dibayar, termasuk deposit pelanggan" sekiranya bank digital itu ditutup. 

 

Fozia, dalam kenyataan itu, berkata Boost Bank "berkedudukan unik untuk menawarkan kewangan" - pada asasnya penyepaduan perkhidmatan kewangan ke dalam tawaran bukan kewangan - disokong oleh gabungan ekosistem dan kekayaan data konsortium.

 

Boost Holdings kini mempunyai lebih 10 juta pelanggan yang dapat menikmati perkhidmatan dompet digital.

 

Sementara itu, Aeon Credit juga berkata ia telah menerima persetujuan daripada BNM dan MOF untuk menjalankan Aeon Bank (M) Bhd, sebelum ini dikenali sebagai ACS Digital Bhd, untuk memulakan apa yang akan menjadi bank digital Islam pertama di Malaysia.

 

Aeon Bank juga merupakan anak syarikat Aeon Financial Service Co Ltd.

 

aeon

 

“Sebagai sebahagian daripada salah satu jenama isi rumah runcit yang paling diiktiraf di Malaysia, kami menyasarkan untuk menyediakan penyelesaian perbankan digital yang boleh diakses, inklusif dan patuh syariah kepada kumpulan pelanggan Aeon kami serta kepada semua rakyat Malaysia,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Aeon Bank Raja Teh Maimunah dalam kenyataan malam tadi.

 

“Dengan bank dalam kumpulan syarikatnya yang stabil, kumpulan Aeon menyasarkan untuk mengembangkan dan meningkatkan lagi penyediaan perkhidmatannya kepada pelanggan runcit dan borong serta rakan kongsi ekosistem, seperti pengedar kereta, peniaga, pembekal dan penyewanya, antara lain,” kata Aeon Credit dalam kenyataan itu.

 

Secara berasingan, Boost Bank berkata ia akan memulakan fasa ujian alfa "melibatkan pekerja dalaman, keluarga, rakan dan sekumpulan pelanggan terpilih".

 

Sementara itu, Aeon Bank berkata ia akan memulakan "fasa ujian beta eksklusif dengan pekerja kumpulan Aeon", dengan sasaran untuk mendedahkan pelancarannya secara berperingkat dalam separuh pertama tahun ini.

 

Kedua-dua konsortium itu adalah antara lima pemohon lesen bank digital BNM yang berjaya pada April 2022.

 

 

gxs

 

 

Yang pertama mencapai operasi komersial ialah GXBank, yang dilancarkan oleh konsortium yang diketuai oleh GXS Bank Pte Ltd yang berkaitan dengan Grab dan Kuok Brothers Sdn Bhd. GXBank telah dilancarkan secara rasmi pada 30 November 2023.

 

Pemegang lesen lain ialah konsortium yang diketuai oleh Singapore's Sea Ltd dan satu unit kumpulan YTL, dan sebuah konsortium yang diketuai oleh KAF Investment Bank Bhd.

 

Lesen yang dimenangi oleh Aeon dan KAF adalah untuk bank digital Islam.- DagangNews.com