CAAM potong tempoh sijil pengendali udara Malaysia Airlines dari 3 tahun kepada 1 tahun selepas siasatan isu teknikal pesawat | DagangNews Skip to main content

CAAM potong tempoh sijil pengendali udara Malaysia Airlines dari 3 tahun kepada 1 tahun selepas siasatan isu teknikal pesawat

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Pengawal selia penerbangan awam Malaysia telah mengurangkan tempoh sijil pengendali udara Malaysia Airlines kepada satu tahun daripada tiga tahun, berikutan siasatan terhadap isu teknikal yang dihadapi syarikat penerbangan negara itu, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

 

Syarikat induk penerbangan itu, Malaysia Aviation Group (MAG) pada Sabtu lalu, mengumumkan ia merancang untuk mengurangkan sementara penerbangan dan laluan merentasi syarikat penerbangannya sehingga Disember tahun ini selepas gangguan perkhidmatan awal bulan ini.

 

Pada Jun, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia menjalankan siasatan terhadap Malaysia Airlines yang menemukan beberapa isu keselamatan dan penyelenggaraan yang ketara termasuk kekurangan pekerja mahir dan komponen mekanikal, kata Loke pada sidang akhbar hari ini.

 

Sebagai maklum balas, Malaysia Airlines telah menyediakan pelan mitigasi yang akan merangkumi program pengambilan buruh yang agresif dan pengurangan kepada perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan operasi pihak ketiganya untuk memberi lebih tumpuan kepada pesawatnya sendiri, katanya.

 

"Bagi memastikan pematuhan pelan mitigasi, Malaysia Airlines telah diarahkan untuk membentangkan laporan bulanan mengenai status pelan itu," kata Loke sambil menambah bahawa pengawal selia akan menjalankan audit tahunan jika sijil pengendali udara ingin diperbaharui.

 

Malaysia Airlines telah bergelut sejak sedekad lalu akibat dua bencana penerbangan pada 2014. Ia telah dinyahsenarai pada tahun itu dan Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) telah distruktur semula menjadi MAG di bawah dana kekayaan negara Khazanah Nasional.

 

MAG melaporkan keuntungan bersih untuk 2023 sebanyak RM766 juta, keuntungan bersih pertama sejak ia ditubuhkan pada 2015 dan yang pertama sejak kali terakhir MAS memperoleh keuntungan pada 2010.

 

Aeroroutes, sebuah laman web yang menjejaki perubahan jadual syarikat penerbangan, menunjukkan 31 penerbangan mingguan memotong 13 laluan penerbangan antarabangsa MAG untuk minggu dari 25 Ogos.

 

Pengurangan penerbangan yang dirancang mungkin akan menjejaskan pendapatan MAG, walaupun kewangan syarikat "masih dalam kedudukan yang baik sekarang", kata Loke.

 

Sama ada syarikat itu akan memerlukan sokongan kewangan selanjutnya bergantung kepada pemegang saham tunggalnya Khazanah, kata menteri itu.

 

MAG, yang juga mengendalikan syarikat penerbangan Firefly dan penyedia perkhidmatan ziarah Muslim Amal, berkata ia akan mengambil langkah segera untuk menangani isu-isu yang telah membawa kepada kesukaran operasi termasuk rantaian bekalan, kekangan teknikal dan tenaga kerja, dan cabaran pasca pandemik yang lain.

 

Ia juga berkata ia telah terjejas oleh kelewatan penghantaran pesawat baharu, menyebabkan lebih sedikit pesawat tersedia untuk operasi.

 

Kumpulan MAG mempunyai saiz armada hanya lebih 100 pesawat, menurut data syarikat dan industri. - DagangNews.com