CAB Cakaran labur RM30 juta pelbagaikan pengeluaran ayam organik | DagangNews Skip to main content

CAB Cakaran labur RM30 juta pelbagaikan pengeluaran ayam organik

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

GEORGETOWN 25 April - CAB Cakaran Corp Bhd akan membelanjakan kira-kira RM30 juta untuk mempelbagaikan pengeluaran omega dan ayam organik serta menyepadukan teknologi automasi ke dalam operasinya tahun ini.

 

Pengarah Urusan Kumpulannya, Chris Chuah mula memanfaatkan segmen ayam premium dengan melancarkan ayam omega dan organiknya pada Januari.

 

"Dengan perubahan citarasa dan keutamaan pengguna terhadap ayam yang lebih sihat dan lazat, kami percaya pasaran untuk ayam premium akan terus meningkat.

 

"Produk baharu itu menawarkan margin yang lebih tinggi dan peluang untuk mewujudkan pasaran premium di pasaran Malaysia dan luar negara," katanya.

 

Chuah berkata, kumpulan itu mengamalkan pengurusan kebajikan ayam, padang rumput dan makanan proprietari untuk memastikan tahap Omega 3 yang luar biasa dalam ayamnya.

 

Produk ayam Omega 3 kumpulan itu boleh didapati di kedai runcit dan pasar raya yang premium dan bereputasi, katanya.

 

"Kami akan berkembang ke pasaran eksport sebaik sahaja permintaan pasaran tempatan diwujudkan," katanya.

 

 

cab

 

 

Beliau berkata, CAB Cakaran juga akan menggunakan sebahagian daripada pelaburan RM30 juta untuk meningkatkan kecekapan dalam pelbagai peringkat rantaian nilai dalam penyepaduannya untuk meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kos pengeluaran.

 

"Kami juga akan memberi tumpuan kepada penggunaan automasi dan teknologi baharu dalam operasi kami di mana sesuai dan mengurangkan pergantungan kepada buruh," katanya.

 

Pada separuh kedua 2022 katanya, kumpulan itu mempelbagaikan perniagaannya untuk menyediakan perkhidmatan berkaitan dron untuk sektor kelapa sawit.

 

“Bahagian ini menyumbang hasil sebanyak RM250,000 pada tahun kewangan 2022 dan mencatatkan kerugian daripada operasi sebanyak RM340,000 disebabkan kos permulaan yang tinggi.

 

"Perniagaan ini masih di peringkat awal dan memerlukan lebih banyak usaha pengurusan untuk membinanya.

 

“Dengan jangkaan kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih lemah pada 2023, kumpulan itu dijangka berdepan cabaran ketara terutama dalam rantaian bekalan dan peningkatan berterusan dalam kos pengeluaran ayam pedaging.

 

“Selain peningkatan ketara dalam kos bahan mentah untuk makanan ayam, kekurangan buruh, harga tinggi untuk menukar ladang daripada sistem rumah terbuka kepada sistem rumah tertutup untuk mematuhi garis panduan pihak berkuasa tempatan, serta larangan eksport yang berterusan untuk hidup. Ayam daging ditambah dengan dasar kawalan harga kerajaan, akan memberikan cabaran selanjutnya kepada kumpulan itu," katanya.

 

Pada 2022, kumpulan itu melabur RM27.35 juta dalam perbelanjaan modal untuk menumpukan pada memastikan bekalan produk ayam yang mampan bagi menjamin rantaian bekalan dalamannya bagi memenuhi permintaan daripada pelanggannya, lapor The Star.

 

“Kumpulan itu akan terus menggunakan sumber ke arah perniagaan huluan dan hiliran kami.

 

“Ini adalah seperti untuk menaik taraf serta memodenkan ladang rumah terbuka sedia ada kepada ladang rumah tertutup dan mengembangkan perniagaan makanan proses kami,” kata Chuah.

 

Menurut Naib Presiden Cobb Vantress (Eropah, Timur Tengah dan Afrika dan Asia-Pasifik) Pelayo Casanovas, permintaan daging ayam di Asia akan mencecah 154 juta tan menjelang 2031 dan boleh mengatasi daging babi sebagai protein nombor satu di rantau ini.

 

“Sektor ternakan ayam mempunyai potensi yang sangat besar.

 

"Ramalan untuk penggunaan daging ayam adalah unjuran pertumbuhan sebanyak 16% dalam tempoh lapan tahun akan datang, 21 juta tan lagi, yang merupakan jumlah pengeluaran ayam yang sangat besar," katanya. - DagangNews.com