Cadangan SSM tingkatkan ambang syarikat dibenarkan pengecualian audit bantu jimat kos PKS - FMBA | DagangNews Skip to main content

Cadangan SSM tingkatkan ambang syarikat dibenarkan pengecualian audit bantu jimat kos PKS - FMBA

KUALA LUMPUR 11 Mac - Persekutuan Persatuan-Persatuan Perniagaan Malaysia (FMBA) berkata, cadangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk menaikkan ambang syarikat yang dibenarkan pengecualian audit, akan membantu mengurangkan kos operasi perniagaan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

FBMA ialah gabungan 200 dewan perniagaan dan perdagangan dan/atau persatuan yang mewakili lebih 500,000 ahli dari seluruh negara.

 

SSM mencadangkan untuk memansuhkan kriteria sedia ada berdasarkan pengkategorian syarikat dorman, syarikat hasil sifar dan syarikat layak ambang.

 

Sebaliknya, kriteria kelayakan akan berdasarkan perolehan, aset dan ambang pekerja. Pendekatan ini bertujuan untuk menyediakan kaedah yang lebih komprehensif dan cekap untuk menentukan kelayakan untuk pengecualian audit.

 

SSM mencadangkan untuk mengecualikan syarikat yang mempunyai pendapatan tahunan dan/atau jumlah aset tidak melebihi RM3 juta dalam penyata kedudukan kewangan semasa dan dalam tempoh dua tahun kewangan yang lalu dan/atau bilangan pekerja pada akhir kewangan semasa. tahun dan dalam tempoh dua tahun kewangan yang lalu tidak melebihi tiga puluh.

 

Pengerusinya, Datuk Abdul Malik Abdullah berkata, cadangan semakan SSM bertujuan untuk menyelaras dan meningkatkan kecekapan kriteria pengecualian audit.

 

"Kami memuji inisiatif SSM dalam mencadangkan semakan ini, yang mencerminkan pendekatan proaktif ke arah menyokong perniagaan Malaysia, khususnya PKS. Perubahan ini sudah pasti akan menyumbang kepada meningkatkan daya saing dan kemampanan landskap perniagaan kami," katanya dalam satu kenyataan.

 

Abdul Malik menambah bahawa dengan menyelaraskan kriteria pengecualian audit dengan perolehan, aset dan ambang pekerja, perniagaan boleh mendapat manfaat daripada keperluan kawal selia yang dikurangkan sambil mengekalkan akauntabiliti dan ketelusan. 

 

"FMBA akan terus komited ke arah memperjuangkan dasar dan inisiatif yang memupuk pertumbuhan dan kemakmuran komuniti perniagaan Malaysia," katanya.

 

SSM menutup dokumen perundingan yang mencadangkan kriteria pengecualian audit yang dikemas kini untuk syarikat swasta yang memenuhi sekurang-kurangnya dua daripada tiga kriteria pada 8 Mac 2024, lapor New Straits Times.

 

Syarikat masih bertanggungjawab untuk menyediakan penyata kewangan untuk tujuan percukaian dan perancangan kewangan.

 

Kriteria yang dicadangkan tidak terpakai kepada syarikat swasta yang merupakan anak syarikat syarikat awam. - DagangNews.com